Original title:
Posilování rodičovské kompetence u dětí s vývojovou dysfázií
Translated title:
Enhancing parental competencies for children with developmental dysphasia
Authors:
Součková, Helena ; Zemková, Jaroslava (advisor) ; Housarová, Blanka (referee) Document type: Rigorous theses
Year:
2010
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] ANOTACE: Tato rigorózní práce je věnována problematice rodičů dětí s vývojovou dysfázií, jejich rodičovským kompetencím a jejich posilování. Práce je členěna do 6 samostatných kapitol. První čtyři kapitoly jsou teoretické, zaměřené na vymezení základních pojmů-rodina, zdravotní postižení, logopedická péče, spolupráce logopeda s rodinou dítěte s NKS. Obsahem čtvrté kapitoly je analýza dostupných zahraničních rodičovských programů a také stručná charakteristika domácích občanských sdružení poskytujících logopedickou či jinou péči osobám se zdravotním postižení. Pátá kapitola obsahuje námi vytvořený podpůrný rodičovský program pro rodiče dětí s vývojovou dysfázií. Šestá kapitola je zaměřena prakticky, skládá se z analýzy dotazníkového šetření. Respondenty tohoto šetření jsou rodiče dětí s vývojovou dysfázií. Cíl šetření je zaměřen na zjištění poptávky po rodičovských podpůrných kurzech. KLÍČOVÁ SLOVA:rodina dítěte s NKS, rodičovské kompetence, rodičovský podpůrný program, vývojová dysfázieANNOTATION: This thesis is concerned with problems of parents with children suffering from specific language impainnent, with their parental competencies and their fortification. The thesis consists of six individual chapters. The first four chapters are theoretical, aimed at definition of basic tenns such as family, disability, speech therapy, cooperation of the speech therapist with the family of a child suffering from SLI. The fourth chapter features an analysis of accessible foreign parental programmes and also a brief characterization of domestic citizen-action public providing logopaedic or other care to people with disabilities. The fifth chapter includes an own support programme for parents of children with specific language impairment. The sixth chapter is of practical orientation; it consists of an analysis of an inquiry via questionnaire. Parents of children with specific language impainnent are the respondents of this inquiry. The aim of the above mentioned inquiry is to ascertain demand for parental support courses. KEY WORDS: family of a child with impaired communication skills, parental competencies, parental support programme, specific language impainnent
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/22078