Original title:
Speciální andragogika
Translated title:
Special Adult Education
Authors:
Moravová, Tereza ; Šiška, Jan (advisor) ; Šumníková, Pavlína (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2013
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato bakalářská práce se věnuje dospělému jedinci se zdravotním postižením v procesu jeho učení a vzdělávání se. Je zde vyzdvižena hodnota vzdělání v současné společnosti a význam vzdělávání a vzdělání pro život jedince. V práci jsou představena základní teoretická východiska oblasti vzdělávání dospělých, se zacílením na osoby se zdravotním postižením. Tato východiska vycházejí z požadavků na celoživotní učení a z oblasti vědních disciplín, které se zabývají vzděláváním a výchovou dospělých jedinců. Dále je v práci charakterizována samotná oblast vzdělávání dospělých a jsou zde představena základní specifika oblasti vzdělávání dospělých osob se zdravotním postižením. Klíčové pojmy: Dospělá osoba se zdravotním postižením, celoživotní učení, andragogika, speciální andragogika, vzdělávání dospělých osob se zdravotním postižením a jeho charakteristiky.Anotation This thesis analyses the process of learning of an adult person with disabilities. It focuses on the value of education as perceived by the society, and on the meaning of education for the life of an individual. The thesis presents the main paradigms in the field of adult education, especially education of persons with disabilities. The paradigms are based on requirements of life-long learning programs and of other scientific disciplines, dealing with education and guidance of adults. The thesis also gives the general characteristics of adult education as such and describes the main specifics of persons with disabilities. Keywords: Adult person with disabilities, life-long learning, andragogy, special adult education, education of adult persons with disabilities and its characteristics
Keywords:
Adult person with disabilities; andragogy; education of adult persons with disabilities and its characteristics; life-long learning; special adult education; andragogika; celoživotní učení; Dospělá osoba se zdravotním postižením; speciální andragogika; vzdělávání dospělých osob se zdravotním postižením a jeho charakteristiky
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/58719