Název:
Srovnávací reklama - vývoj úpravy v českém právním řádu
Překlad názvu:
Comparative advertisemenet - the development of its regulation in Czech law
Autoři:
Šmukařová, Kateřina ; Horáček, Vít (vedoucí práce) ; Eichlerová, Kateřina (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2010
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Závěr Současná právní úprava srovnávací reklamy vychází z úpravy evropské a vzhledem k požadavku stejného přístupu ke srovnávací reklamě ve všech členských zemích Evropské unie je pro rozhodovací praxi v jednotlivých členských státech v oblasti srovnávací reklamy významná judikatura Evropského soudního dvora. Pro srovnávací reklamu není členským státům umožněno přijmout přísnější vnitrostátní úpravu, než stanoví směrnice. Důvodem je zabránit omezení volného pohybu zboží a služeb, respektive omezení společného trhu obecně. Český zákonodárce se tak snaží do české právní úpravy zavést co nejpřesnější a doslovný překlad srovnávací reklamy podle směrnice o klamavé a srovnávací reklamě, i když ne zcela úspěšně, jako například v případě podmínky vyloučení nebezpečí záměny či nezlehčování. Vzhledem ke štěpení evropského práva v oblasti nekalé soutěže na úpravu vztahů B2B a B2C a dvojkolejnosti české úpravy se může stát česká úprava nepřehlednou. Současná soukromoprávní úprava v obchodním zákoníku poskytuje "ochranu" soutěžitelům i spotřebitelům. Dále je poskytována veřejnoprávní ochrana spotřebitelům, především skrze zákon o ochraně spotřebitele. Evropská úprava nekalé soutěže se stává pod záštitou "ochrany spotřebitele" stále podrobnější (viz např. tzv. black list). Kam až zajde hranice "ochranářství" v evropské...Resumé The aim of the thesis "Comparative advertising - the development of its regulation in Czech law" is to analyze the development of comparative advertising in the Czech legislation, to make a comparison with the EU legislation and to examine development trends in comparative advertising. The thesis is divided into four key parts. First part discusses general issues of comparative advertising, ways of comparison in advertising, understanding of comparative advertising in the past and general regulation of advertising. Second part of the thesis analyses development trends in the Czech regulation of comparative advertising. This part analyzes two key phases - understanding of comparative advertising before and after accepting the amendment of the Commercial Code (1st January 2001) that introduced explicit regulation of comparative advertising. The thesis evaluates compatibility of conditions of permeability in the Commercial Code to the ones in the EU directive, assesses strictness of the conditions and examines the relationship of comparative advertising to other explicitly regulated types of the unfair competition in the Commercial Code. In relation to the requirement of the single regulation of the comparative advertising in the EU it is possible to evaluate the regulation in the Commercial Code -...