Název:
Verbonominální vazby a jejich užití v německých publicistických textech
Překlad názvu:
Light verb constructions and their using in German journalistic texts
Autoři:
Pekárková, Ludmila ; Zeman, Dalibor (vedoucí práce) ; Martschini, Elisabeth (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2015
Jazyk:
ger
Abstrakt: [eng][cze] This bachelor thesis deals with issue of light verb constructions and its usage in German journalistic texts. The objective of the theoretical part is to explain on the basis of scholarly literature basic terms such as light verb construction (LVC), function verb and full verb. After that light verb constructions are also distinguished by syntactic and semantic criteria, which specify the rules for usage of light verb constructions in practice. The individual rules are shown on example sentences. The objective of practical part is to analyze and compare usage of light verb constructions in German journalistic texts (Frankfurter Allgemeine Zeitung, Bild) using tables as well as graph sands identify from semantic view point which types of light verb constructions were in texts most often. On the basis of this observation it was found out that serious newspaper Frankfurter Allgemeine Zeitung contained more of these constructions than tabloid Bild. This fact derives from usage of nominal style, which is preferred in official and journalistic texts nowadays. Keywords light verb construction, function verb, full verb, journalistic textsPředkládaná bakalářská práce se zabývá problematikou verbonominálních vazeb a jejich užitím v německých publicistických textech. Cílem teoretické části je vysvětlit na základě odborné literatury základní pojmy - verbonominální vazba, funkční sloveso, plnovýznamové sloveso. Dále jsou rozlišeny verbonominální vazby podle syntaktických a sémantických kritérií, která specifikují pravidla pro použití verbonominálních vazeb v praxi. Jednotlivá pravidla jsou ukázána na příkladových větách. Cílem praktické části je analyzovat a porovnat pomocí tabulek a grafů užití verbonominálních vazeb v německých publicistických textech (Frankfurter Allgemeine Zeitung, Bild) a určit ze sémantického hlediska jaké typy verbonominálních vazeb se v textech vyskytovaly nejvíce. Na základě tohoto pozorování bylo zjištěno, že seriózní deník Frankfurter Allgemeine Zeitung obsahoval více těchto vazeb než bulvární deník Bild. Tato skutečnost se odvíjí od použití nominálního stylu, který je v dnešní době upřednostňován v oficiálních a publicistických textech. Klíčová slova verbonominální vazba, funkční sloveso, plnovýznamové sloveso, publicistické texty
Klíčová slova:
funkční sloveso; plnovýznamové sloveso; publicistické texty; verbonominální vazba; full verb; function verb; journalistic texts; light verb construction