Original title:
Geomorfologické termíny v současných českých učebnicích pro vyšší ročníky víceletých gymnázií a střední školy
Translated title:
GEOMORPHOLOGICAL TERMS IN THE CONTERPORARY CZECH TEXTBOOK FOR HIGHER CLASSES OF SECONDARY GRAMMER SCHOOLS AND HIGH SCHOOLS
Authors:
Lukášová, Vendula ; Křížek, Marek (advisor) ; Matějček, Tomáš (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2014
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] S různými geomorfologickými pojmy se setká každý z nás, je tedy nutné, aby každý člověk znal alespoň základní geomorfologické pojmy. V českých školách je geomorfologie vyučována v rámci hodin zeměpisu. Tato práce studuje geomorfologické pojmy v českých středoškolských zeměpisných učebnicích. Cílem bylo zhodnotit učebnice z hlediska kvantity, ale i kvality výskytu geomorfologických pojmů. Byly vybrány knihy různého zaměření i stáří od roku 1989 určené pro různé typy středních škol. Knihy byly hodnoceny na základě několika kritérií, následně byla provedena jednoduchá statistická analýza. Výsledky práce mohou pomoci středoškolským učitelům rozhodnout se, jakou učebnici použijí pro výuku geomorfologie. Klíčová slova: geomorfologické pojmy, učebnice, hodnocení.With a various geomorphological terms meets each of us, for everybody it is good to know at least a basic geomorphological terms. In Czech schools geomorphology is taught in geography. This work studies the geomorphological terms in Czech secondary school geographical textbooks. The aim of this work was to evaluate textbooks in terms of quantity, but also quality of geomorphological terms. Selected books were from year 1989 till today, had different topics and they were designed for different types of secondary schools. The book evaluation was based on several criteria, subsequently was made a simple statistical analysis. The results of the work can help middle-school teachers to decide for the right textbook used for teaching geomorphology. Keywords: geomorphological terms, textbooks, evaluation.
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/69965