Název:
Žákovská pojetí vědy a vědců a možnosti jejich ovlivnění
Překlad názvu:
Pupils' conceptions of science and scientists and possibilities of influencing them
Autoři:
Šmídová, Petra ; Dvořák, Dominik (vedoucí práce) ; Stará, Jana (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2011
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Cílem této práce bylo popsat konkrétní žákovská pojetí vědy a vědců a navrhnout možnosti jejich ovlivnění. V teoretické části jsou popsány známé poznatky o žákovských pojetích vědy a vědců a výzkumy zabývající se touto problematikou. Dále jsou popsána pojetí výuky přírodních věd na prvním stupni ZŠ ve vybraných státech a v České republice. Empirická část obsahuje výzkum založený na rozhovorech, dotaznících a dětské kresbě, zaměřený na získání informací o tom, co žáci prvního stupně ZŠ o vědě a vědcích vědí a jak k nim přistupují. Výsledky výzkumu odhalují, že žákovská pojetí vědy a vědců jsou různorodá a že role mimoškolních aktivit byla u vybraných žáků významnější než vliv školního vyučování. V závěru jsou představeny možné varianty k ovlivnění žákovských pojetí v této oblasti vhodné k začlenění do výuky.The aim of the diploma thesis was to describe pupils' conceptions of science and scientists and also to suggest some possibilities to influence them. In the theoretical part of the thesis common knowledge of pupils' conceptions of science and scientists is described. It also summarises researches following up these issues, and conceptions of science education at primary school in the Czech Republic and other chosen states. In the empirical part a research focused on getting information about pupils' knowledge of science and scientists and their approach is presented. The results show, that pupils' conceptions of science and scientists are heterogeneous and the role of out-of-school activities of chosen pupils was more significant than influence of school. In the final part of the thesis there are appropriate ways how to influence pupils' conceptions of the area of science at school are outlined
Klíčová slova:
dětská pojetí; ovlivnění pojetí žáků; pedagogický výzkum; přírodní vědy; vědec; žák primární školy; childrens' conceptions change; chlidrens' conceptions; educational research; primary school pupil; science; scientist