Original title:
Masáž jako kompenzační prostředek grafomotorického výkonu u dětí s mozkovou obrnou
Translated title:
Massage as a mean of a compensation of graphomotor performance by children with Cerebral Palsy.
Authors:
Fojtová, Jana ; Nováková, Pavlína (advisor) ; Hošková, Blanka (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2012
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Název práce: Masáž jako kompenzační prostředek grafomotorického výkonu u dětí s mozkovou obrnou. Cíle práce: Cílem diplomového výzkumu je ověřit pozitivní účinek uvolňující masáže u dětí s mozkovou obrnou ve vztahu k aktuálnímu grafomotorickému výkonu. Metody: Práce je koncipována jako vnitroskupinový experimentální výzkum. Pretest a posttest je proveden pomocí vybrané položky Ozeretzkého testu a pomocí nestandardizovaného Testu kroužků a Testu vln. Výsledek: Pomocí použitých metod nebyl prokázán pozitivní efekt uvolňující masáže na aktuální grafomotorický výkon dětí s mozkovou obrnou. Klíčová slova: grafomotorika, mozková obrna, uvolňující masáž, účinky masážeTitle: Massage as a mean of a compensation of graphomotor performance by children with Cerebral Palsy. Objective: The objective of diploma thesis is to verify a positive effect of relaxing massage by children with Cerebral Palsy relate to current graphomotor performance. Methods: The work is conceived as intraclass experimental research. The pre-test and the post-test is carried out by means of the selected items Ozeretzkij's test and the Test of circles and the Test of waves. Results: The methods used in the research did not prove the relationship between the use of the relaxing massage and the current graphomotorics performance by children with cerebral palsy. Key words: graphomotoric, cerebral palsy, relaxing massage, effects of massage
Keywords:
cerebral palsy; effects of massage; graphomotoric; relaxing massage; grafomotorika; mozková obrna; uvolňující masáž; účinky masáže
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/43223