Original title:
Sémiotická analýza animované reklamy
Translated title:
Semiotic analysis of animated ads
Authors:
Drahotová, Klára ; Svoboda, Aleš (advisor) ; Sluková, Tereza (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2015
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce bude na základě sémiotické analýzy reklamních videí zkoumat, jaké prostředky jsou uplatňovány v animované reklamě. Animovaná tvorba je zpravidla spojována s dětskými/rodinnými filmy, ve velké míře je však využívána i v reklamách, které mají za úkol ovlivnit dospělého diváka. Cílem diplomové práce bylo zjistit, jak se animovaná reklama snaží upoutat zákazníka a současně jak se liší od hrané reklamy. Výchozí hypotézou je tedy, že animace není určena jen pro dětského diváka, ale dokáže úspěšně fungovat i v tvorbě pro dospělé. Zároveň práce vychází z předpokladu, že animovaná reklama využívá jiné prostředky k zaujmutí diváka, nežli reklama hraná. Teoretická část se soustředí na představení animace, jejího vývoje, specifik a metod analýzy. Dále na sémiotickou i praktickou stránku reklamy a vizuální znaky obrazů. V praktické části budu srovnávat vybrané animované a hrané reklamy. Mou snahou bude popsat nástroje animace v reklamě a najít, čím se tak liší od reklamy hrané. Klíčová slova: sémiotika v reklamě, reklama, televizní reklama, animovaná reklama, animace, sémiotická analýza, kódování, denotace, konotace, obrazThe presented thesis will examine tools of animated commercials on the basis of semiotic analysis of TV advertising. The animation is usually connected whit children's or family movies, however it is also extensively used in commercials, which are designed to affect adult audiences. The goal of the thesis was to find, how animated commercial attracts customers and how it differs from played ad. Therefore the underlying hypothesis is that animation is not just for children, but it may just as well successfully work in production for adults. The thesis is also based on the assumption that animated advertising uses other tools to capture the viewer than advertising played. The theoretical part is focused on presenting animation, its development, specifics and methods of analysis. Also it is focused on semiotic and practical side of advertisement and visual sings of image. In the practical part I will compare selected animated and played ads. My effort will be to describe tools of animation in commercials and to discover how they differ from played ads. Key words: semiotic in advertising, advertising, TV advertisening, animated ad, animation, semiotic analysis, encoding, denotation, connotation, image
Keywords:
advertising; animated ad; animation; connotation; denotation; encoding; image; semiotic analysis; semiotic in advertising; TV advertisening; animace; animovaná reklama; denotace; konotace; kódování; obraz; reklama; sémiotická analýza; sémiotika v reklamě; televizní reklama
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/66810