Název:
FYZICKÉ TÝRÁNÍ A ZNEUŽÍVÁNÍ DĚTÍ
Překlad názvu:
CHILD PHYSICAL ABUSE AND NEGLECT
Autoři:
GORNIAKOVÁ, Beáta Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2009
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Fyzické týrání a zneužívání dětí je téma, na které je v posledních letech upozorňováno zejména mediálními kauzami. Média však ukazují pouze jednu stránku věci, ta druhá, mnohdy ještě závažnější, zůstává skrytá za zdmi domácností. Fyzické týrání a zneužívání dětí považuji za stále velmi aktuální, závažné a zajímavé téma, a to je důvodem proč jsem si toto téma zvolila pro svou bakalářskou práci. Teoretická část práce byla zaměřena na rodinu, děti a jejich ochranu. Ukazuje následky na dítěti jako přímé i nepřímé oběti domácího násilí. Dále se práce zabývá způsoby pomoci týraným dětem a základními právními a mezinárodními dokumenty upravujícími problematiku týraných dětí. Cílem této práce je informovat o problematice a ukázat, jak se na problematiku týrání dívají ti nejohroženější - děti. Výzkumnou metodou bylo dotazníkové šetření mezi dětmi dvou základních škol v Českých Budějovicích ve věku 8 {--} 12 let. Na základě cílů práce byly položeny dvě hypotézy. První z nich říká, že fyzické tresty jsou nejčastějším výchovným prostředkem, který dnes používají rodiče k výchově svých dětí. Podle odpovědí dětí se hypotéza nepotvrdila. Z výsledků vyplynulo, že přibližně 60% dětí je rodiči většinou pokáráno a 40% dětí je většinou trestáno fyzickými tresty. Druhá hypotéza byla, že média, jako televize a internet, jsou pro děti hlavním zdrojem informací o tématu fyzického týrání a zneužívání dětí. Tato hypotéza byla výzkumem rovněž nepotvrzena. Podle odpovědí dětí se nejvíce na jejich informovanosti podíleli rodiče a škola. Média, příbuzní a další zdroje tvořily přibližně 1/5. Tato práce může být využita jako zdroj ucelených informací pro studenty nebo osoby zajímající se o téma týraných dětí. Může také sloužit jako inspirace pro další výzkum nebo výuku. Zajímavá může být tato práce pro pedagogy působící na základních školách jako zpětná vazba a podnět pro další aktivity ve školách. Child physical abuse and neglect is a topic that mainly media cases have drawn attention to in recent years. However, the media only show one aspect of the matter, the other one, often even more serious, remains hidden behind household walls. I consider child physical abuse and neglect still to be an up-to-date, serious and interesting subject, and that is why I have chosen this topic for my bachelor thesis. The theoretical part of the thesis focused on the family, children and their protection. It shows consequences on a child both as a direct and indirect victim of domestic violence. Furthermore, the thesis deals with methods of help to maltreated children and with basic legal documents providing for issues of maltreated children. The aim of this thesis is to inform about the issues and to show how the issues of maltreatment are viewed by children. A questionnaire survey among children of primary schools in České Budějovice aged 8 to 12 years was the research method. On the basis of the aims of the thesis, two hypotheses were laid out. The first one says that corporal punishments are the most frequent discipline that is nowadays used by parents to raise their children. According to the answers of the children, the hypothesis was not confirmed. The results implied that around 60% of the children were mostly told off by their parents, and 40% of the children were mostly punished by corporal punishments. The other hypothesis was that the media such as television and the internet are the main source of information for the children about the subject of physical abuse and neglect of children. This hypothesis was disproved by the research, too. According to the answers of the children, their parents and school participate most in their awareness. The media, relatives and other sources formed approximately 1/5. This thesis may be utilized as a source of information for students or persons interested in the subject of maltreated children. It may also serve as an inspiration for further research or education. Also, this thesis may be of interest to pedagogues working at primary schools as feedback and suggestion for other activities at the schools.
Klíčová slova:
Fyzické týrání {--} Rodina - Syndrom CAN - Týrané děti - Zneužívání; Physical abuse {--} Family {--} CAN syndrome - Maltreated children - Neglect Citace: GORNIAKOVÁ, Beáta. FYZICKÉ TÝRÁNÍ A ZNEUŽÍVÁNÍ DĚTÍ. České Budějovice, 2009. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/10130