Název:
Výchova (edukace) v přednemocniční neodkladné péči
Překlad názvu:
Education in pre - hospital acute care
Autoři:
AUGUSTA, Martin Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2008
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato závěrečná práce se zabývá problematikou edukace pacientů v přednemocniční neodkladné péči. Jelikož je edukace nedílnou součástí zdravotnictví, je tedy nezbytné, aby byla zahrnuta i ve fázi, která jí předchází v podobě práce zdravotnických záchranářů. Teoretická část závěrečné práce se zabývá pedagogikou, jako základem vzdělávání, edukací pacientů v přednemocniční neodkladné péči, autodiagnostikou a sebereflexí zdravotnických záchranářů jako základním článkem pro jejich další sebezdokonalování v edukaci. Důležitou součástí teoretické části je i komunikace, zvláště pak užití komunikace jako prostředku k navázání kontaktu, který je nezbytný k důvěře mezi pacientem a zdravotnickým záchranářem, ale také zásad komunikace s pacienty se specifickými potřebami, jako například s poruchami sluchu, zraku aj. Do závěru teoretické části je zahrnuta etická problematika přednemocniční neodkladné péče. V praktické části jsou prezentovány výsledky získané pomocí kvantitativního výzkumu sestaveného ze dvou výzkumných souborů. Prvním výzkumným souborem byli zdravotničtí záchranáři z výjezdových stanovišť Tábor a České Budějovice, druhým výzkumným souborem byli pacienti ošetření zdravotnickou záchrannou službou z těchto výjezdových stanovišť. Kvantitativní výzkum byl proveden pomocí dotazníků, které obsahovaly pro zdravotnické záchranáře 13 a pro pacienty 12 uzavřených otázek. Dotazy byly položeny tak, aby z nich bylo možno určit, zda zdravotničtí záchranáři edukují pacienty v přednemocniční neodkladné péči a zda je u nich užití edukace podmíněno výškou dosaženého vzdělání. Výzkumem bylo zjištěno, že zdravotničtí záchranáři s vysokoškolským vzděláním využívají edukaci v podstatně vyšší míře, něž zdravotničtí záchranáři s vyšším odborným a středoškolským vzděláním. This Graduation Paper covers the subject of education provided to patients as a part of their urgent pre-hospitalization care. Since the education has become an integral component of health care, the paramedical members of rescue teams have to deliver it before the care itself is provided. The theoretic section of the Paper deals with pedagogics as the basic discipline of education; with the education of patients going through the urgent pre-hospitalization care; and with the autodiagnostics and self-reflection of the paramedical rescuers, which are essential conditions of their improvement in the art of providing education. As an important part of the theoretical section comes communication, first and foremost communication as a means used to create a relation of mutual trust between the patient and the paramedical rescuer, but also communication with patients having specific needs such as those hard of hearing, patients with partial sight or similar disabilities. The final part of the theoretical section treats the issues of ethics as encountered in the urgent pre-hospitalization care. The practical section of the Paper presents the results of a quantitative survey encompassing two research sets. The first set consisted of paramedical rescuers based in Emergency Centers in the towns of Tábor and České Budějovice; the second set comprised patients treated by the Paramedical Rescue Service staff operating from the above-specified Centers. The survey, carried out as a quantitative survey, relied on questionnaires containing 13 questions for the paramedical rescuers and 12 so-called closed questions (with predefined optional answers) for the patients. The questions were asked so as to reveal whether the paramedical rescuers educated the patients undergoing the urgent pre-hospitalization care, and whether the rescuers' educational performance depended on their own level of education completed. The survey concluded that the university educated paramedical rescuers achieved much better educational performance than those having completed vocational high-school or general high-school education.
Klíčová slova:
Edukace; komunikace; pacient; přednemocniční neodkladná péče; Zdravotnický záchranář; communication; Education; paramedical rescuer; patient; urgent pre-hospitalization care Citace: AUGUSTA, Martin. Výchova (edukace) v přednemocniční neodkladné péči. České Budějovice, 2008. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/10127