Original title:
Chráněné bydlení pro osoby s mentálním postižením očima jeho klientů
Translated title:
Supported Housing for Persons with Learning Disability from the Viewpoint of Those Persons
Authors:
Fialová, Monika ; Mužáková, Monika (advisor) ; Mlčková, Marie (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2014
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce je zaměřena na chráněné bydlení pro osoby s mentálním postižením, na samotné zkušenosti klientů z různých typů tohoto bydlení. První kapitola se zabývá teoretickými východisky, v podkapitolách jsou vyjmenovány některé trendy v sociálních službách, je zde vysvětlen pojem chráněné bydlení pro osoby s mentálním a postižením a jeho jednotlivé typy. Druhá kapitola je věnována klientům sociální služby chráněné bydlení pro osoby s mentálním postižením, úvodní podkapitola se zabývá pojmem dospělost, další podkapitoly pak psychickými zvláštnostmi lidí s mentálním postižením. Třetí kapitola patří výzkumnému šetření. Je zde zdůvodněn výběr výzkumného problému, stanoven cíl práce a definovány výzkumné otázky. Podkapitoly se zabývají metodami výzkumného šetření a volbou výzkumných metod, popisují místo, kde bylo šetření prováděno. Popsána je volba metody výběru účastníků a výzkumný vzorek. Ve čtvrté kapitole jsou představeni jednotliví účastníci výzkumného šetření prostřednictvím kazuistik a do písemné podoby přepsány rozhovory s názory a zkušenostmi klientů z různých typů chráněného bydlení a zároveň jsou zde shrnuty výsledky výzkumného šetření. Cílem práce je zjistit, popsat a analyzovat názory a zkušenosti klientů z různých typů chráněného bydlení na tuto sociální službu. V práci byly využity...The thesis focuses on supported protected housing for persons with learning disabilities and the personal experience of such persons using various types of such housing. The first chapter contains the theoretical basis of this topic and its subchapters list certain trends in social services. It contains the definition of the expression supported protected housing for persons with learning disabilities and its individual types. Chapter two focuses on the users of the social services consisting in provision of supported protected housing for persons with learning disabilities. Its first subchapter focuses on the expression of adulthood, the other subchapters then deal with psychological characteristics and particular features of persons with learning disabilities. Chapter three contains the research. It contains the justification of the research issue, stipulates the objective of the thesis, and defines the research questions. Its subchapters discuss the research methods and describe the place where the research has taken place. The method of selection of research respondents and the respondents selected are described. Chapter four contains the presentation of the individual participants of the research through case studies and the written transcript of the interviews with them, containing the...
Keywords:
learning disability; social service; supported protected housing; chráněné bydlení; mentální postižení; sociální služba
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/69522