Original title:
Dětská literatura jako prostředek manipulativního šíření ideologie
Translated title:
'But it's only a children's book' - children's literature as a vehicle of manipulative ideological dissemination
Authors:
Moravčíková, Hana ; Clark, Colin Steele (advisor) ; Beran, Zdeněk (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2015
Language:
eng Abstract:
[eng][cze] The historical era between 1850 and 1950 is known to be a turbulent period reflected not only in adult literature but also in the texts written for children. This unusually rich period in terms of political, social and ideological development certainly influenced most parts of the world. However, it was particularly important for England mainly for the transition of the Victorian era and Edwardian period to the modern history initiated by the WW I. Throughout this period many new ideologies arose and scientific discoveries were more numerous than ever. In 1859, for instance, Darwin's On the Origin of Species by Means of Natural Selection was published and initiated the still on-going war period between Christianity and science. At the same time, the concept of childhood started to be understood in a different way and books written for children became a common commodity converting the end of 18th century in the Golden Age of children's literature. However, according to Peter Hunt's publication Understanding Children's Literature, 'all texts are inevitably infused by ideologies'. Therefore, the aim of this thesis is firstly, to study the way in which ideologies are incorporated in the texts for children (overt or covert) and secondly, the extent to which the texts for children become a vehicle of...v českém jazyce Tato diplomová práce se zaměřuje na analýzu ideologií přítomných ve třech knihách primárně určených pro dětského čtenáře: Tajemná zahrada (1920), Lev, skříň a čarodějnice (1991) a Vodňátka: pohádka pro děti (1911). Po úvodním seznámení se s problematikou základních termínů dětské literatury se diplomová práce věnuje svému hlavnímu cíli: analýze ideologií v knihách F. H. Burnettové, Ch. Kingsleyho a C. S. Lewise, které odrážejí ideologické preference autorů i doby, v níž byly knihy publikovány. Patří mezi ně zejména tři odvětví křesťanství (Křesťanská věda, katolictví, protestanství), imperialistická politika Velké Británie a vědecký rasismus. Součástí analýzy je i částečný rozbor genderové problematiky v dětských knihách a domova jako jednoho z hlavních ideologických symbolů v dětské literatuře. Pozornost je také věnována jedné z nejzákladnějších otázek literární kritiky zaměřené na dětské publikace, a to zda je primárním cílem těchto knih poučit nebo pobavit.
Keywords:
C. S. Lewis; Charles Kingsley; children′s literature; Christianity; entertainment; Frances Hodgson Burnett; ideologies; Imperialism; instruction; racism; C. S. Lewis; Charles Kingsley; dětská literatura; Frances Hodgson Burnett; ideologie; imperialismus; křesťanství; poučení; rasismus; zábava
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/62842