Název:
Zhodnocení současné situace dětí a mládeže romského původu v dětských domovech z hlediska lokality.
Překlad názvu:
Evaluation of the Current Situation of Children and Young People of Romany Origin in Children{\crq}s Homes with regard to the Location.
Autoři:
KOUSALOVÁ, Hana Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2009
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce {\clqq}Zhodnocení současné situace dětí a mládeže romského původu v dětských domovech z hlediska lokality`` zahrnuje zpracování teoretických poznatků, týkajících se problematiky dětských domovů a dětských domovů se školou se specifickým zaměřením na romské etnikum, a dále kvalitativní výzkumnou část. Teoretická část byla zpracována na základě studia odborné literatury a dalších zdrojů. V první kapitole je věnována pozornost charakteristice období dětství a adolescence, ve které je zahrnuta i otázka psychické deprivace. Druhá kapitola obsahuje poznatky o romské menšině, zaobírá se především romskou rodinou, otázkou identity a s ní souvisejícím konceptem romipen (romství). Dále jsou zde vystihnuta specifika dítěte romského původu a otázka vzdělání Romů. V poslední části této kapitoly se zmiňuji o aktuálním problému sociální exkluze Romů a o současných možnostech sociální inkluze této minority. Třetí kapitola se věnuje systému ústavní péče v České republice, a to konkrétně dětským domovům a dětským domovům se školou. Čtvrtá kapitola popisuje možné příčiny vedoucí k umisťování dětí do ústavní péče. Zvláštní pozornost je věnována poruchám chování. Poslední, pátá, kapitola se zaměřuje na problematiku návazné péče o děti a mládež opouštějící školská zařízení ústavní péče. Cílem práce bylo vystihnout a popsat příčiny umisťování dětí a mládeže romského původu do dětských domovů a dětských domovů se školou ve vybraných regionech (Chebském a Českobudějovickém) zmapovat myšlenky a představy dětí a mládeže romského původu, umístěných v dětských domovech/ dětských domovech se školou, o jejich současné situaci a o budoucím životě, po opuštění ústavního zařízení. Praktická část obsahuje interpretaci dat kvalitativního výzkumu, prováděného u cílového souboru metodou dotazování (technikou polostrukturovaného interview) a pozorování, u doplňkového cílového souboru pak dotazování (technikou dotazníku). Výzkumu se zúčastnilo celkem 20 respondentů, z nichž základní cílový soubor představovalo 10 romských dětí umístěných v dětském domově (DD) v Aši a v dětském domově se školou (DDŠ) v Šindlových Dvorech, doplňkový soubor 10 osob z personálu uvedených zařízení. Z výzkumu vyplynulo, že počet dětí v DD/DDŠ nekoresponduje s celkovým počtem Romů v regionu žijících, ale s jeho socioekonomickou situací. Mezi výrazně převažující příčiny umisťování dětí romského původu do DD/DDŠ patří problémy ve škole, problémy v rodině a problémy s chováním (krádeže, užívání drog). Umístěné děti romského původu mají představu, že po opuštění zařízení půjdou ke své rodině a budou pracovat, někteří nejprve studovat. 70% respondentů uvedlo, že má představu, jak se shání zaměstnání. Tyto představy dětí ovšem nekorespondují s názory personálu, který zmiňuje jako nejvýraznější překážky samostatného života romských dětí po opuštění DD/DDŠ návrat dítěte do původního rodinného prostředí a nezaměstnanost. The degree work titled ``Evaluation of the Current Situation of Children and Young People of Romany Origin in Children{\crq}s Homes with regard to the Location`` required processing of theoretical knowledge regarding the issue of children{\crq}s homes and children{\crq}s homes with a school specialized in the Romany ethnic group, and carrying out qualitative research. The theoretical portion is based on specialized literature and other sources of information. The first chapter focuses on the characteristics of childhood and adolescence and also includes some thoughts about mental deprivation. The second chapter comprises information about the Romany minority, namely Romany families, identity issues and the related concept of romipen (the Romanism). It also describes specific features of children of Romany origin and education issues of Romany people. The last section of the second chapter mentions the topical problem of social exclusion of Romany people and the current possibilities of social inclusion of this minority. The third chapter focuses on the system of institutional care in the Czech Republic, specifically children{\crq}s homes and children{\crq}s homes with schools. The fourth chapter describes behaviour disorders. The last, fifth, chapter focuses on the issue of further care for children and young people who leave schools and institutional care facilities. The objective of the work was to capture and describe the reasons why Romany children and young people are placed in children{\crq}s homes and children{\crq}s homes with schools in selected regions (Cheb and České Budějovice) and to map the thoughts and ideas of Romany children and youngsters living in such facilities regarding their current situation and their future life after leaving the institution where they are now. The practical section contains interpretation of data from the qualitative research performed in the target group by means of interviewing (the technique of semi-structured interview) and observing; as regards the supplementary target group the method of questioning (the technique of a questionnaire) was applied. A total of 20 people participated in the research out of whom the basic target group comprised 10 Romany children living in the Children{\crq}s home in Aš and in the Children{\crq}s home with a school in Šindlovy Dvory; the supplementary group comprised 10 people from the staff of the identified facilities. The research showed that the number of children in the children{\crq}s home and the children{\crq}s home with a school does not correspond with the total number of Romany people living in the region, but with its social and economic situation. The prevailing reasons for placing Romany children in such facilities include problems at school, problems in the family and behaviour problems (stealing, drug addiction). The Romany children living in such facilities think that after they leave they will join their families and start working, some of them want to study first. 70% of the interviewed children said that they have an idea how to look for a job. However, the children{\crq}s ideas do not correspond with opinions of the staff who consider the return of these children to their original family environment and unemployment to be the greatest obstacles for independent life of Romany children after their departure from children{\crq}s homes or children{\crq}s homes with a school.
Klíčová slova:
děti a mládež romského původu; dětské domovy; dětské domovy se školou; sociální inkluze; children and young people of Romany origin; children´s homes; children´s homes with schools; social inclusion Citace: KOUSALOVÁ, Hana. Zhodnocení současné situace dětí a mládeže romského původu v dětských domovech z hlediska lokality.. České Budějovice, 2009. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/12977