Original title:
Pád české učitelské elity 1945 - 1955
Translated title:
Decline of the Czech teacher's elite 1945-1955
Authors:
Císařová, Pavlína ; Hnilica, Jiří (advisor) ; Bílková, Jitka (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2016
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se věnuje dějinám českého učitelstva a primárně se zaměřuje na středoškolské profesory. Smyslem je vyjít ze základního toku dějin, které tradičně rytmizují politické proměny. Téma se tak zaměřuje k hlubšímu pochopení transformace českého školství, proměnu a vývoj jednoho mnohovrstevnatého profesního stavu či nakonec i proměnu celé české společnosti v polovině 20. století. Období 1945 - 1955 je poznamenáno změnami politickými, hospodářskými a ekonomickými. Hlavně to jsou však roky velkých změn ve školství, na něž se práce zaměřuje z pohledu dějin učitelstva s ohledem na školské zákony. Podrobněji se věnuje konkrétním případům na gymnáziích, na nichž poukazuje na odlišný vývoj ve vnitrozemí a v pohraničí. Tato práce nabízí ucelený pohled na problematiku, která je doposud zpracována jako celek pouze v ideologicky zaměřených publikacích. KLÍČOVÁ SLOVA pád, elita, středoškolští profesoři, školské reformy, školské zákony, dějiny učitelstvaThis dissertation focuses on history of czech teachers, primarily high school teachers. The idea is to originate everything from the basics of history that is traditionally in rythm with political changes. This thesis is focused on deeper understanding of transformation of czech education, changes and developpement of one multilayered professional status or in the end a change of czech society in the first half of the 20th century. The time period between 1945 and 1955 is well known for its political, bussines and economic transitions. The main focus of this disertation is to show from the history of teachers which they are related to the teaching laws, the big modification that has happened at the time period. Concrete examples are presented in a detailed developpements which are different between inland and borderline gymnasiums and the way the teaching is conducted. This disertation offers complete picture of this topic, that is until now processed only in ideologically orientated publications. KEY WORDS decline, elite, high school teachers, school reforms, school laws, history of teachers
Keywords:
decline; elite; high school teachers; history of teachers; school laws; school reforms; dějiny učitelstva; elita; pád; středoškolští profesoři; školské reformy; školské zákony
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/84384