Original title:
Fyzikální semináře s vazbou na ostatní přírodovědné předměty
Translated title:
Crosscurricular aspects in Physics seminars
Authors:
Čípová, Magdaléna ; Lustigová, Zdena (advisor) ; Mandíková, Dana (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2008
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce má zpřístupnit nové praktické i teoretické poznatky fyziky ve vazbě na ostatní přírodní a technické vědy (včetně ICT) formou nově vytvořených vzdělávacích objektů - námětů na studentské projekty, pracovních listů pro studenty, či přípravným materiálem pro učitele - a začlenit je do výuky fyziky a jiných přírodovědných předmětů. Práce obsahuje teoretickou část, kde jsou vysvětleny dvě metody vyučování, metody inquiry-based learning (IBL) a problem-based learning (PBL) vhodné pro interdisciplinární výuku. Dále obsahuje rešeršní část a praktickou část, kde jsou vlastní náměty z 5 oblastí - 3D vidění, LCD monitory, luminiscence, mikrovlnná trouba a pí-voda. Každý námět je rozdělen na dvě části, jednu část tvoří základní informace o tématu pro učitele, druhou pak pracovní list pro studenty. Zaměřena je hlavně na studenty středních škol a víceletých gymnázií.The thesis opens up the current topics and recent results of both experimental and theoretical physics in a connection to other disciplines belonging to so called natural science (biology, chemistry) and also information and communication technologies. It uses an attractive and understandable form of learning objects - students' projects, worksheets, or lists for teachers. The thesis involves the theoretical part with explanation of two education methods - inquiry-based learning (IBL) and problem-based learning (PBL) and also practical part with 5 topics - 3D vision, LCD monitors, luminiscence, microwave and pi-water. All of them are composed of information for teachers and of the worksheets for students. It is addressed to high school students.
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/17767