Original title:
Vývoj čtenářských dovedností a obtíže v genetické metodě čtení
Translated title:
The Development of Reading Abilities and Difficulties in the Genetic Method
Authors:
Koníčková, Martina ; Kucharská, Anna (advisor) ; Michalová, Zdena (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2007
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato diplomová práce se skládá ze dvou částí. V teoretické části jsem se zaměřila na počáteční čtení z psychologického hlediska. Zmínila jsem se o písmu a počátečním psaní. Zabývala jsem se metodami výuky počátečního čtení z hlediska historického a zejména jsem se věnovala metodě genetické. Současně jsem svou pozornost věnovala také obtížím, které se ve čtení vyskytují, dále včasnému diagnostikování a kompenzaci dyslexie a také možným negativním dopadům jejího působení na psychiku dítěte. V praktické části jsem zjišťovala, zda se liší rozvoj čtení v genetické metodě od analyticko-syntetické metody, jakým způsobem vývoj čtenářských dovedností u těchto dětí probíhá, a zda se při výuce touto metodou vyskytují obtíže a v jakém rozsahu. Zaměřila jsem se na zjištění, zdaje výkonnost v obou metodách totožná. A také jsem zjišťovala, zda se dají u genetické metody použít normy dle "Zkoušky čtení" (Matějček a kol. 1987), které byly standardizovány v 80. letech - v době, kdy byla užívána pouze metoda analyticko-syntetická.Development of Reader's Abilities and Difficulties in the Genetic Reading Method The diploma thesis consists of two parts. In the theoretical part, I focused on initial reading from the psychological point of view. I also mentioned the system of writing and initial writing. Furthermore, I deal with methods of initial reading teaching from the historical point of view, and I am particularly engaged in the genetic method. Simultaneously, I also focused on difficulties appearing in reading and early diagnosis and compensation of dyslexia as well as its influence on children's mind. In the practical part, I surveyed the differences between the genetic method and the analytical-synthetic method concerning development of reading. I tried to find out about reading ability development in these children and whether there appear problems during the teaching and to what extent. I focused on the finding, if the efficiency of both methods is the same and I tried to discover if it is also possible to use standards from the 80s, which were concretized in the textbook "Zkouška čtení" (Matějček a kol. 1987) and standardized during time period when was used only the analytical-synthetic method of reading.
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/9104