Original title:
Dramatická výchova a osobnostní a sociální rozvoj
Translated title:
Drama in Education and Personal and Social Development
Authors:
Pauzová, Veronika ; Svobodová, Radmila (advisor) ; Holemá, Irena (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2010
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato diplomová práce se zabývá možnostmi osobnostního a sociálního rozvoje žáků prostřednictvím dramatické výchovy. Praktickou část tvoří rozbor celku deseti osmdesátiminutových lekcí, které byly realizované v deseti týdnech ve čtvrté třídě základní školy pracující na principech Montessori. Popisuje práci začínajícího pedagoga se školní třídou, která do té doby neměla zkušenost s dramatickou výchovou. Snaží se vystihnout, jak se daří metodami a technikami dramatické výchovy začlenit egoistické žáky. Odkrývá, jak žáci této třídy vybrané hodnoty vnímají, a kterých hodnotných vlastností si váží. Teoretická část vysvětluje, co to je dramatická výchova. Věnuje se jejím cílům, obsahům, formám, metodám a technikám. Nahlíží na souvislosti mezi dramatickou výchovou a osobnostním a sociálním rozvojem. Charakterizuje dítě ve vývojové fázi v období mladšího školního věku a školní třídu jako sociální skupinou. Informuje také o principech vzdělávacího systému Montessori. 4Synopsis This dissertation work deals with the possibilities of personal and social development of pupils through Drama in Education. The practical part creates a complex of ten eighty-minute lessons that have been realized in the ten weeks in the fourth class of primary school operating on the principles of Montessori. It describes the work of the teacher the beginner beginning with a class, which until then had no experience of Drama in Education. It tries to capture how successful it is to incorporate egoistical pupils by the methods and techniques of Drama in Education. It detects how the pupils of this class comprehend to the selected values and which worthy qualities do they appreciate. The theoretical part explains what drama education is. It is devoted to its objectives, content, forms, methods and techniques. It examines the connection between drama education and personality and social development. It characterizes a child in the development phase of about nine and ten years of age and the classroom as a social group. It also informs about the principles of the Montessori educational system. 4
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/22204