Original title:
Šikana ve škole a jak jí čelit
Translated title:
Bullying at school and how to deal with it
Authors:
Julinová, Kateřina ; Stará, Jana (advisor) ; Kargerová, Jana (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2013
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce přinese v teoretické části přehled v současné době doporučovaných přístupů k prevenci a řešení šikany na 1. stupni základních škol učiteli běžných tříd 1. stupně. Seznámí čtenáře s typologií obětí a agresorů, upozorní na mýty, které jsou v souvislosti s šikanováním rozšířené a seznámí s institucemi, které se problému šikanování věnují. Cílem empirické části je porovnat míru výskytu šikanování na škole, která má zaveden program proti šikanování a na škole, která jej zaveden nemá. Jako výzkumnou metodu jsem zvolila Depistážní dotazník II Dr. Michala Koláře. Klíčová slova: šikana, přímé a nepřímé znaky, osobnost oběti a agresora, prevence, intervence, primární školaDiploma thesis is consists of two main parts. The first one, theoretical part, brings a summary of nowadays most recommended approaches in prevention and solution of bullying at primary school. Readers will be acquainted with a typology of victims and aggressors, myths connected with bullying and institutions which are engaged with it. The aim of the empirical part is a comparison of two Prague schools - one with anti bullying program and one without it. I chose a screening questionnaire by Dr. Michal Kolář as a research method. Key words: bullying, direct and indirect signs, victim's and aggressor's personality, prevention, intervention, primary school
Keywords:
bullying; direct and indirect signs; intervention; prevention; primary school; victim's and agressor's personality; intervence; osobnost oběti a agresora; prevence; primární škola; přímé a nepřímé znaky; šikana
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/60469