Original title:
Korupce v předvolebním diskurzu voleb do poslanecké sněmovny v roce 2010
Translated title:
Corruption in parliamnetary ellection discourse 2010
Authors:
Kubovcová, Hana ; Šoltys, Otakar (advisor) ; Křeček, Jan (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2012
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se zabývá tím, jak proměna občanské veřejnosti a médií souvisí se stavem politické komunikace. Teoretická část definuje pojem veřejnost a roli médií v demokracii a zasadí práci do příslušného kontextu. Empirická část je zaměřena na pojem korupce a tím, jak ho tři vybrané politické strany (ČSSD, ODS, VV) zasadily do svých volebních programů pro volby do Poslanecké sněmovny v roce 2010. Tradiční pojetí definuje veřejnost jako opak soukromé sféry a současně jako prostor nezávislý na státu, který umožňuje jeho kontrolu. Moderní média se stále snaží fungovat jako hlídací pes demokracie, ale stále ve větší míře se stávají nositeli konformity a pokleslého vkusu. Více než na obsahovou a jazykovou stránku volebních programů se současná média zaměřují na náklady volební kampaně a skandály politických představitelů. Politické elity tento vývoj vnímají a podřizují se mu. Být mediálně líbivý znamená více než kvalitně zpracovaný a prezentovaný volební program. Existence korupce je tradičně spojována se vznikem státu, státním zřízením, vládou, politikou a mocí. Politické strany korupci v roce 2010 stanovily jako klíčový bod svých volebních programů. Textová analýza poukazuje na specifické faktory persvazivní komunikace, jako je například emotivnost, hodnotící slova, rétorika my vs. oni a tak...This thesis discusses how the transformation of the general public and the media associated with the state of political communication. The theoretical section defines the notion of the public and the role of media in democracy and concepts are embedded in context. The empirical part focuses on the concept of corruption and how three political parties (Social Democrats, ODS, VV) planted it in their election programs for the parliamentary elections in 2010. The traditional approach defines a public as opposed to the private sector and also as an independent state space, which enables its control. Modern media is still trying to act as a watchdog of democracy, but increasingly are becoming bearers of conformity and misdemeanor taste. They focus more on the cost of campaigns and political scandals of political leaders. Political elites have perceived and obey him. They realize that the media shapes public opinion and trying to look good in the media. The existence of corruption is traditionally associated with the emergence of the state, government establishment, government, politics and power. Political parties established corruption as a key point of their election programs. Textual analysis points to the specific factors persuasive communication, such as emotionality, evaluating words, rhetoric vs....
Keywords:
Civil public; corruption; election campaign; media power; watchdog of democracy; hlídací pes demokracie; korupce; moc médií; Občanská veřejnost; volební kampaň
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/50938