Original title:
Křesťanská teodicea jako filozofický paradox
Translated title:
The Christian theodicy as a paradox of philosophy
Authors:
Jirousová, Františka ; Karfíková, Lenka (advisor) ; Němec, Václav (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2009
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá křesťanskou teodiceou - pokusem vysvětlit proč Bůh dopouští zlo. V práci je ukázáno, že z historického hlediska vznikla křesťanská teodicea jako alternativa ke gnostickému dualismu. Z hlediska logického se křesťanská teodicea ukazuje jako pokus bezrosporně sloučit tři tvrzení: 1. Bůh je dobrý, 2. Bůh je všemohoucí, 3. Ve světě existuje zlo. Na konkrétních příkladech (Augustin, "teodicea po Osvětimi", P. Ricoeur) je ukázáno, že se to daří jen částečně a za cenu oslabení nebo dokonce popření buď tvrzení o Boží dobrotě nebo všemohoucnosti. Autorka se na základě detailního představení pojetí zla u Teilharda de Chardin pokouší identifikovat perspektivy současné teodiceje. Její přínos by mohl spočívat v novém filosofickém promýšlení povahy zla ve světě, ale při vědomí, že v posledku musí zlo ve vztahu ke křesťanskému Bohu vždy zůstat tajemstvím. Hlavním závěrem práce je náhled, že plná racionalizace zla vede k totalitnímu myšlení a znehodnocení křesťanského pohledu na Boha. Nemožnost racionalizace zla, tedy vysvětlení z jakých důvodů Bůh zlo dopouští, je tak v této práci vnímána jako největší klad křesťanské teodiceje a jako záruka proti totalitnímu myšlení.This thesis deals with the christian theodicy - an attempt to explain why God permits evil. This work shows from the historical point of view that the christian theodicy was originated as an alternative to the gnostic dualism. The logical outcome is that the christian theodicy seems to be an attempt to put together three statements. 1.God is good. 2.God is almighty. 3.The evil exists in the world. In real example ( Augustin, "The theodicy after Osvetimy", Paul Ricoeur) is shown that it is only partly in function and the price for this is weakening or even denying the statement concerning God's good as the Almighty. The author tries on the base of Teilhard de Chardin's detailed understanding of evil to identify future of the contemporary theodicy, its benefits could bring a new philosophical way of thinking for features of evil in the world, knowing that the evil must always remain mystery of God as it is understood in christianity. The main conclusion of this thesis is a view that full rationalization of evil in the world leads to totalitarian of thinking and to a dishonored view of christians towards God. The inability to rationalize evil and the explanation of what reasons God permits evil is in this work understood as the biggest positive example of the christian theodicy and as a guarantee against...
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/25918