Název:
Možnosti využití internetu ve výuce německého jazyka na gymnáziích v České republice
Překlad názvu:
Possibilities of Using the Internet in teaching German at secondary schools in the Czech Republic
Autoři:
Červenková, Martina ; Nečasová, Pavla (vedoucí práce) ; Švermová, Dagmar (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2013
Jazyk:
ger
Abstrakt: [eng][cze] The aim of this diploma thesis is to show the possibilities of using the Internet in order to make language learning more effective. In the centre of attention is the language learning at secondary schools in the Czech Republic. The aims, contents and particularities of teaching German at secondary schools in the Czech Republic are defined at the beginning, followed by a discussion about convenient didactic methods according to the educational theories. Internet tools and other its characteristics, which could contribute to the efficiency improvement of language teaching, are also introduced. The thesis also pays attention to the specialized terminology. In the practical part, we can find, at first, some specific prerequisites of using the Internet in teaching a foreign language. We can also find some concrete examples of using the Internet as a support in teaching with regards to the established educational aims. All is based on my own teaching experience and on an extensive internet and foreign literature research. Some useful internet web pages are also mentioned. The thesis shows that the Internet offers quite a lot of possibilities which could, in a way, contribute to efficiency improvement in teaching German.Cílem diplomové práce je představit možnosti využití internetu k zefektivnění výuky cizích jazyků. Ve středu pozornosti přitom stojí výuka německého jazyka na gymnáziích v České republice. Nejprve jsou definovány cíle, obsahy a specifika výuky německého jazyka na gymnáziích v České republice, následuje diskuze vhodných didaktických postupů na základě vzdělávacích teorií. Dále jsou představeny nástroje a charakteristické vlastnosti internetu, které mohou přispět k zefektivnění výuky cizího jazyka. Pozornost je věnována také příslušné terminologii. V praktické části jsou nejprve analyzovány předpoklady efektivního využití internetu ve výuce němčiny jako cizího jazyka na gymnáziích. Poté jsou uvedeny konkrétní příklady využití internetu ve výuce německého jazyka a zároveň k systematické podpoře výuky s ohledem ke stanoveným výukovým cílům. Uvedené příklady vycházejí z vlastní výukové praxe a rozsáhlých rešerší na internetu a dále v odborné, zejména cizojazyčné literatuře. Nechybí příklady užitečných webových stránek. Práce ukazuje, že internet nabízí řadu možností, které mohou za splnění určitých podmí- nek výrazně přispět k zefektivnění výuky němčiny jako cizího jazyka.
Klíčová slova:
blended learning; dovednost kooperace; dovednost samostatného učení; gymnázia v České republice; Internet; internetová podpora výuky; komunikativní kompetence; mediální kompetence; využití internetu ve výuce; výuka němčiny jako cizího jazyka; ability to cooperate; ability to learn independently; application of the Internet in lessons; blended learning; communicative competence; Internet; Internet support for teaching; media competence; secondary schools in the Czech Republic; teaching German as a second language