Název:
Dokumentární film z hlediska autorského práva
Překlad názvu:
Documentary Film from the Copyright Point of View
Autoři:
Fořt, Ferdinand ; Křesťanová, Veronika (vedoucí práce) ; Holcová, Irena (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2016
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Hlavním cílem této diplomové práce s názvem Dokumentární film z hlediska autorského práva je prozkoumat a zhodnotit autorskoprávní specifika dokumentárních filmů. Nejprve je popsán dokumentární film jakožto kulturní fenomén se zvláštním vztahem k realitě - jsou uvedeny jeho možné definice, třídění a nastíněny etické otázky, které nabízí. Poté následuje krátký exkurz do dějin ochrany audiovizuálních děl (jak na území ČR, tak v mezinárodním kontextu), přičemž detailněji jsou rozvedeny části týkající se přímo dokumentárního filmu. V další části se práce věnuje pojmu audiovizuální dílo a autorství audiovizuálního díla podle účinného českého autorského zákona č. 121/2000 Sb. a snaží se vymezit hranice tohoto pojmu a jeho možné výklady zejména ve vztahu k dokumentárním a dalším non- fikčním filmům. Poté následuje kapitola zabývající se právní povahou protagonistů dokumentárního filmu neboli sociálních herců, která se liší od herců v hraném filmu, neboť sociální herci nepředvádějí umělecké výkony ve smyslu autorského zákona. Na tuto kapitolu navazuje část týkající se ochrany osobnosti sociálních herců v dokumentárních filmech, která se řídí obecnou úpravou ochrany osobnosti v zákoně č. 89/2012 Sb. občanském zákoníku, což může při tvorbě dokumentárních filmů vyvolávat značné problémy. Další kapitola se pak...The aim of this thesis Documentary Film from the Copyright Point of View is to explore and evaluate copyright specifics of documentary cinema. Chapter One describes documentary film as a culture phenomenon with peculiar relationship to reality. It shows possible definitions and classifications and outlines some of the ethical questions connected with the documentary cinema. Then follows a brief excursion into the history of copyright protection of audiovisual works (both in the Czech Republic and in the international context), with emphasis on speciality of documentary films protection. Chapter Three examines terms audiovisual work and authorship of an audiovisual work as defined in effective Czech Act No. 121/2000 Coll. on Copyright and Rights Related to Copyright and tries to mark boundaries of these terms and its possible interpretation especially in relation to the documentary and other non-fiction films. Next chapter deals with the legal nature of protagonists of documentary or social actors which differs from legal nature of the actors in fiction films, because social actors does not perform artistic performances as defined in Czech Copyright Act. Subsequent Chapter Five analyzes protection of personal rights of social actors in documentary films which is governed by general protection of...
Klíčová slova:
audiovizuální dílo; autorské právo; dokumentární film; audiovisual work; copyright; documentary film