Název:
Evaluace primární prevence rizikového chování na základních školách
Překlad názvu:
Evaluation of the Primary Prevention of Risk Behavior at Elementary schools
Autoři:
ŠMATLÁKOVÁ, Iva Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2008
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Téma této práce zní Evaluace primární prevence rizikového chování na základních školách. Rizikové chování je obecný pojem a každý člověk o něm má různou představu. Dle odborníků lze vymezit 3 základní oblasti rizikového chování. První oblastí je zneužívání návykových látek, druhou je rizikové chování v oblasti reprodukčního zdraví a třetí je rizikové chování v oblasti psychosociální. Tato problematika je stále aktuálním předmětem celé společnosti. Usus návykových látek, šikana či patologické hráčství patří k nejznámějším podobám sociální patologie vyskytující se na základních školách. Současný stav byl čerpán z odborné literatury. Je v něm popsán pojem rizikové chování, druhy sociálně patologických jevů, oblast školní i mimoškolní primární prevence a cílová skupina {--} dospívající. Důležitým faktorem vzniku rizikového chování je jeho prevence. Na kolik jsou preventivní opaření ze stran rodiny, přátel, médií a především školního prostředí účinná zjišťuji v této práci. Cílem bakalářské práce je posoudit účinnost primární prevence rizikového chování na základních školách. Dílčím cílem je zmapovat postoje žáků a školních metodiků prevence k rizikovému chování a k primární prevenci. Ke sběru dat byla pro žáky základních škol použita kvantitativní metoda formou anonymních dotazníků. Dále byl v práci aplikován kvalitativní výzkum, kde byl nástrojem sběru dat polostandardizovaný rozhovor se školními metodiky prevence. Z výzkumu vyplynulo, že děti mají nemalé zkušenosti s návykovými látkami a školní metodici neshledávají primární prevenci za dostatečně účinnou. Výsledky tohoto průzkumu byly předány ředitelům škol a metodikům prevence a mohou být využity v rámci primární prevence, ve výuce a pro potřeby dalšího výzkumu.The title of my thesis is {\clqq}Primary prevention evaluation of the risk behaviour in primary schools``. Risk behaviour is a general term and there are different notions of what it covers. According to specialists in this field it is possible to determine three spheres of the risk behaviour. The first sphere is the drug abuse, the second sphere is behaviour related to the reproductive health and the third is the risk behaviour in the psychosocial respect. These are current issues discussed in society. The phenomena of drug abuse, bullying or pathologic gambling addiction are the most frequent forms of sociopathology occurring in primary schools pupils. The current state description of this issue is drawn from specialist literature. The description deals with the term risk behaviour, kinds of social pathologic phenomena, the primary prevention both in-school and out-of-school and the target group {--} teenagers. The important risk behaviour development factor is prevention. The objective of my thesis is to learn how effective the measures imposed by family members, friends, media and mainly by the school environment are. The aim of the thesis is also to review the effectiveness of the risk behaviour primary prevention in primary schools. The partial aim is to survey attitudes of pupils and school consultants to primary prevention and to risk behaviour prevention. To collect data the quantitative method of anonymous questionnaires was used. The quantitative research in the form of a semi-standardized interview with school consultants was also used. The conclusions of the research show that children have considerable experience with drugs of abuse and school consultants do not consider preventive measures to be effective enough. The results of my thesis were made available to school headmasters and to prevention consultants and may be used as a resource in primary prevention.
Klíčová slova:
dospívající; minimální preventivní program; primární prevence; rizikové chování; školní metodik prevence; adolescent; minimal preventive program; primary prevention; risk behaviour; school methodist of prevention Citace: ŠMATLÁKOVÁ, Iva. Evaluace primární prevence rizikového chování na základních školách. České Budějovice, 2008. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/11061