Název:
LINKA DŮVĚRY - SLUŽBA SOCIÁLNÍ PREVENCE Z POHLEDU DOBROVOLNÉHO PRACOVNÍKA
Překlad názvu:
HELPLINE-THE SERVICE OF SOCIAL PREVENTION FROM A VIEW OF A VOLUNTARY WORKER
Autoři:
HONZÍKOVÁ, Eva Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2008
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Abstrakt Téma bakalářské práce {\clqq}Linka důvěry-služba sociální prevence z pohledu dobrovolného pracovníka`` bylo zvoleno z důvodu vlastních zkušeností autorky, která je sama dobrovolníkem na lince důvěry. Smyslem linky důvěry je podpora klienta v krizi, která je v dnešní hektické době velice zanedbávána. Proto se jedná o velice aktuální téma. Linka není schopna plně fungovat bez pomoci dobrovolníků, tato činnost je však velice specifická, klade na dobrovolníky značné nároky a odpovědnost. Práce se zaměřuje na telefonní krizovou intervenci, výhody, nevýhody, fáze a techniky hovoru. Nedílnou součást práce tvoří dobrovolníci, kterým je věnována celá polovina práce. Je v něm popisováno především smysl dobrovolnictví, motivace, okolnosti rozhodnutí, vztah s pracovníky, výcvik dobrovolníků a odměna za práci. Okrajově je v práci zmíněna povinnost absolvovat supervize. Je důležité zjistit, jak dobrovolníci linku vnímají. Cíle práce jsou zmapovat okolnosti zapojení dobrovolníků do činností na lince důvěry. Upřesnit, co od dobrovolné činnosti očekávají a co jim přináší. Zjistit jak dobrovolnictví ovlivňuje jejich soukromý život a je samé. Zmapovat používané techniky, a čím se dobrovolníci řídí při pomoci klientovi. Objasnit čeho se dobrovolníci na lince důvěry obávají. Pro tuto práci byl vybrán kvalitativní výzkum. Jako technika sběru dat byl použit polostandardizovaný rozhovor. Pro zapisování byl použit záznamový arch. Rozhovor tvořilo 6 stanovených okruhů. Okruhy se zabývaly identifikačními údaji, dobrovolnictvím, okolnostmi stát se dobrovolníkem, využití odborných znalostí, pravidly linky důvěry a podporou okolí. Výzkumný soubor tvořil 10 dobrovolníků z linky důvěry v Písku, kterou poskytuje pedagogicko-psychologická poradna Arkáda. Výzkum byl prováděn na půdě Arkády nebo v domácím prostředí dobrovolníků. Probíhal v rozmezí dva a půl měsíce, od začátku února do poloviny dubna. Na základě výsledků vzešlých z kvalitativního šetření stanovila autorka následující hypotézy: Dobrovolníci na lince důvěry preferují skupinovou supervizi před individuální, Začátečníci upřednostňují při hovorech techniky naučené v kurzu telefonní krizové intervence, problém se vztahy s pracovníky organizace mají služebně mladší dobrovolníci. Autorka zastává názor, že práce by mohla být užitečná pro organizace zajišťující linky důvěry. Sloužila by k většímu pochopení dobrovolníků. Dala by se využít v předmětu Dobrovolnictví, eventuelně v předmětu Teorie a metody sociální práce.Abstract The topic of the bachelor work "Helpline - social prevention service from the point of view of volunteer worker" was selected on the base of the author's own experience, as she herself is a helpline volunteer. The purpose of helpline is to support the client in crisis, which is highly ignored in today{\crq}s hectic time. Therefore it is a very topical problem. The line is not able to work fully without the help if volunteers, but such activity is very specific, laying considerable demands and responsibility on the volunteers. The bachelor work is focused on phone crisis intervention, advantages, disadvantages, stages and techniques of dialogue. An integral part of the work consists of the volunteers who are devoted a whole half of the work. It describes particularly the sense of volunteering, motivation, circumstances of decision-making, relationship with workers, volunteer training and reward for work. It mentions marginally the duty to pass supervisions. It is important to ascertain how the volunteers perceive the line. The aim of the work is to map the circumstances of the volunteers{\crq} engagement in the helpline activities; to specify what they expect from volunteering and what does it bring to them; find out how volunteering affects their private life and themselves; map the techniques used and find out what the volunteers follow at helping the client; clarify what the volunteers are afraid of at the helpline. Quantitative research was selected for this work. Semi-standardized interview was used as the collection technique. Recording sheet was used to record the data. The interview consisted of 6 specified circuits. The circuits dealt with identification data, volunteering, circumstances of becoming volunteer, use of specialized knowledge, helpline rules and environment support. The research set consisted of 10 volunteers from the helpline of the town of Písek, which is provided by Arkáda, the teaching-psychological advisory centre. The research was performed on the ground of Arkáda or in the volunteers' home environment. It took place in a period of two and a half months, from the beginning of February to the middle of April. The author set the following hypotheses on the base of the results of quality inquiry: The helpline volunteers prefer group supervision against individual one; beginners prefer techniques learned in the course of phone crisis intervention in the interviews; junior volunteers have problem with relationships with other workers. The author maintains the position that the work could be useful for an organization providing helplines. It would serve for better understanding of volunteers. It could be used in the subject of Volunteering, or possibly in the subject of Theory and Methods of Social Work.
Klíčová slova:
Dobrovolná činnost; Linka důvěry; Telefonní krizová intervence; Helpline; Phone crisis intervention; voluntary work Citace: HONZÍKOVÁ, Eva. LINKA DŮVĚRY - SLUŽBA SOCIÁLNÍ PREVENCE Z POHLEDU DOBROVOLNÉHO PRACOVNÍKA. České Budějovice, 2008. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/11037