Original title:
Návrh kompetencí absolventa pregraduálního stupně studijního oboru adiktologie
Translated title:
Competence Design of Addiction Studies Pregraduates
Authors:
Vondrová, Anna ; Lososová, Amalie (advisor) ; Libra, Jiří (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2018
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] V ČESKÉM JAZYCE Název práce: Návrh kompetencí absolventa pregraduálního stupně studijního oboru adiktologie Východiska: Studijní obor adiktologie je interdisciplinární obor zabývající se léčbou a prevencí závislostí a závislostního chování. Obor adiktologie stále hledá svou pozici, napomoci by mohlo vytvoření dokumentu definující kompetence této profese, které by přinesly transparentnost v praxi i v kontextu dalších souvisejících oborů. Jako základ pro definování profesních kompetencí může sloužit návrh kompetencí absolventa pregraduálního studia adiktologie. Cíle: Cílem práce je vytvořit návrh kompetencí absolventa pregraduálního stupně studijního oboru adiktologie. Dílčími cíli jsou vytvoření návrhu formulací výstupů z učení a porovnání získaného návrhu kompetencí se zahraniční formulací kompetencí pracovníků v adiktologických službách. Metody: Výzkumný soubor tvoří akreditační spisy pregraduálního stupně studia adiktologie a informace o vyučovaných předmětech zaznamenané ve Studijním informačním systému Univerzity Karlovy, které byly podrobeny obsahové analýze a pomocí metodiky projektu Q- RAM byly formulovány výstupy z učení (znalosti, dovednosti, obecné způsobilosti) pro jednotlivé předměty, tyto byly následně zobecněny pro úroveň oboru a formulovány do podoby kompetencí. V druhém kroku byly...IN ENG Name of thesis: Competence Design of Addiction Studies Pregraduates Background: The study program addictology is an interdisciplinary field dealing with treatment and prevention of addictions and addictive behavior. The field of addictology is still looking for its position, helpful could be creating a document defining competencies of this profession that would bring transparency in practice and in the context of other related disciplines. The design of competencies of a pregraduate student of addictology can serve as a basis for defining professional competencies. Aims: The aim of the thesis is to create a design of competencies of the pregraduate of the study program addictology. Partial goals are the creation of a proposal for the formulation of learning outcomes and the comparison of the acquired competency design with the foreign formulation of competencies of the workers in addictological services. Methods: The research file consists of the accreditation files of the pregraduate degree of addictology study program and information about the subjects taught in the Charles University Study Information System which were subjected to the content analysis and the Q-RAM project methodology was used to formulate the learning outcomes (knowledge, skills, general competencies), these were...
Keywords:
Addiction studies; addictologist; competencies; knowledge and skills; learning outcomes; Adiktolog; kompetence; studijní program adiktologie; výstupy z učení; znalosti a dovednosti
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/101456