Název:
PREVENCE SPECIFICKÝCH PORUCH UČENÍ V MATEŘSKÉ ŠKOLE
Překlad názvu:
THE PREVENTION OF SPECIFIC DISORDERS OF LEARNING IN KINDERGARTEN
Autoři:
ZÁDILSKÁ, Jana Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2008
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Práce je zaměřena na prevenci specifických poruch učení, která by měla začít již v předškolním věku dítěte. Potíže dítěte se specifickou poruchou učení se neomezují pouze na školní vyučování, ale promítají se do celého sociálního systému, v němž dítě žije. Ke zmírnění těchto obtíží mohou pomoci různé stimulační programy, které mají u předškolních dětí i preventivní efekt. Hlavním cílem práce je zmapovat situaci venkovské mateřské školy v souvislosti s přípravou předškoláků na plnění povinné školní docházky. Výzkumný vzorek tedy tvořily děti předškolního věku. Pro výzkumnou část jsem zvolila metodu kvalitativního výzkumu. Stav úrovně připravenosti předškolních dětí na jejich úspěšné zaškolení jsem zjišťovala pomocí metody přímé práce s dětmi formou cíleně volené hry na vzorku 27 dětí. Jako techniku výzkumu jsem použila dotazník, který byl určen rodičům dětí, dále přímé pozorování práce s dětmi a obsahovou analýzu dat adekvátních dokumentů. Vyhodnocením získaných údajů jsem byla schopna posoudit, do jaké míry spolupracují odborníci z mateřské školy s rodiči při přípravě dětí na jejich bezproblémové zařazení do školy, u kolika dětí se dá předpokládat případný rozvoj poruchy, která by jim ztěžovala povinnou školní docházku a do jaké míry souvisí vzdělanost rodičů s přípravou dítěte na školu. Výzkumem jsem tedy zjistila, že na venkovské mateřské škole je spolupráce s rodiči a pedagogy z mateřské školy na celkem dobré úrovni. Přesto informovanost rodičů o možnostech jak správně připravit dítě na vstup do školy není v některých případech dostačující. U 10 dětí lze předpokládat vývojové deficity, ze kterých se mohou po nástupu do školy formovat specifické poruchy učení. Specifické poruchy učení však může v různé míře a kvalitě ovlivňovat také prostředí, v němž dítě vyrůstá. Svou prací bych chtěla přispět k navržení řešení, které by umožnilo, systematičtěji pracovat s rodiči dětí předškolního věku. This work is focused to the specific learning disorders prevention, which should start as early as in a child's preschool age. Problems of a child with a specific learning disorder are not limited only to school lessons, however, they project to the whole social system, in which the child lives. To mitigate such problems, various stimulating programmes may assist that feature a preventive effect in the case of preschool children. The main objective of the thesis is to map a situation of a country kindergarten as related to the preparation of preschoolers to the performance of the compulsory school attendance. Thus the investigation sample consisted of preschool age children. For the investigation part I have selected the qualitative research method. The preparedness level of the preschool children for their successful school integration I investigated by means of the direct work method, in the form of a specific game applied to a sample of 27 children. As a research technique a questionnaire was selected, which was intended for the children's parents, as well as direct observation of work with the children, and a content analysis of adequate documents data. Having evaluated the obtained data, I was able to assess to what extent specialists from the kindergarten co-operate with parents, when preparing their children to a trouble-free integration to school, for how many children a possible disorder development may be expected, which would make their compulsory school attendance difficult, as well as to what extent the education level of parents is related to the preparation of a child for school. By my research I have thus investigated that the co-operation of parents and educators is on a quite well level in a country kindergarten. Nevertheless, the knowing of the parents on the means how to prepare a child well for its entry to school is insufficient in some cases. In the case of 10 children, development deficiencies may be expected, from which specific learning disorders may form after their entry to school. However, the specific learning disorders may be affected, to a varied extent and quality, by the background in which the child grows up. By my work I would like to contribute to project a solution that would enable to work, in a more systematic manner, with parents of the preschool children.
Klíčová slova:
odklad školní docházky; prevence; předškolní období; Specifické poruchy učení; školní zralost; preschool period; prevention; school attendance postponement; school maturity; Specific learning disorders Citace: ZÁDILSKÁ, Jana. PREVENCE SPECIFICKÝCH PORUCH UČENÍ V MATEŘSKÉ ŠKOLE. České Budějovice, 2008. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/11193