Original title:
Integrace dětí ze speciálních tříd do tříd ZŠ
Translated title:
Integration of children from special classes into elementary schools
Authors:
Petřinová, Lucie ; Mrkosová, Eva (advisor) ; Šumníková, Pavlína (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2009
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá integrací dětí ze speciálních tříd do tříd ZŠ. Jejím cílem je zjistit, zda integrace přispívá ke zlepšování vzájemných vztahů a k motivaci žít kvalitní a plnohodnotný život. Teoretická část vychází z odborné literatury, charakterizuje a definuje pojmy spjaté s předškolním a školním vzděláváním, specifikuje zdravotní zvláštnosti školních dětí, zaměřuje se na integraci, vývojové poruchy učení a chování, mentální retardaci a logopedické vady. V praktické části je formou výzkumu mapována integrace dětí konkrétní základní školy. Prostřednictvím pozorování, dotazníků a rozhovorů je sledována integrace pěti dětí ze speciální třídy na dané škole.This thesis deals with integration of children from special classes into elementary schools. Its aim is to find out whether this integration contributes to improving of mutual relations and whether it improves motivation to live a good-quality life . The theoretical part is derived from professional literarure, describes and defines expressions connected with pre-school education and compulsory education. It also specifies health différencies of school children, deals with integration, child and behaviour development disorders, cephalonia and speech disorders. Through the research ,the children integration into a particular school is investigated in the practical part. The integration of five children in a particular school is observed through questionnaires , observations and dialoges.
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/22459