Original title:
Hodnocení významnosti firmy na trhu
Translated title:
Company's valuation of importance on the market
Authors:
Krejčí, Martin ; Hollmannová, Monika (advisor) ; Šolc, Jan (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2011
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] V moderní době dvacátého prvního století se svět v převážné části spoléhá na hodnocení různých ekonomických prvků a jevů externími firmami. Jako příklad mohu uvést ratingové agentury se svými stupni spolehlivosti pro banky, nebo pro hodnocení schopnosti splatit veřejné dluhy, výši státních daní a cel. Dále také vydávání publikací s žebříčky nejlepších firem dle tržeb renomovanými časopisy, atp. Pro tyto typy hodnocení se používá složitých systému algoritmů a statistických údajů. K vytvoření této bakalářské práce jsem se inspiroval hodnocením důležitosti internetových stránek tzv. "page rank", který přiřazuje jistou hodnotu dané stránce podle její důležitosti a validity vzhledem k hledanému výrazu. Tím také určuje spolehlivost a návštěvnost dané stránky, což můžou využívat například reklamní agentury při hodnocení smysluplnosti umístění reklamy na těchto stránkách. Touto prací bych se chtěl pokusit předložit a ověřit hypotézu, že existuje určitá konečná množina validních indikátorů pro určení spolehlivosti, solventnosti nebo třeba "trvanlivosti" firmy, takzvaný "Firm-rating". Hlavní obsah práce je zaměřen na výčet vybraných indikátorů a odůvodnění jejich důležitosti. V závěru práce také budu vést úvahu nad existencí hodnocení pomocí Firm-ratingu, který by byl vhodný pro použití na tuzemském trhu....This modern 21th century is mainly dependent on various kinds of valuations. These are made by different ways of economical counting and models. Most of the counting is being done by various professional external rating agencies. Eg. rating agencies with their bonity asset valuation, national rating agencies, tax rating agencies, etc. Also different types of the best company charts by prestigious magazines are found in this category. These types of ratings are constructed by really complex systems of algorithms and many statistical calculations are made. For my bachelor thesis I have been inspirited by web page ranking called "page rank". This is used for web page comparison and recognition which one is better to be used for example. Final rating result is very useful instrument for marketing agencies. Eg. to decide on which web page use their banners and advertisement. In my work, I would like to define a hypothesis that there is a countable validate index set which might generate some kind of authenticable company's index to describe its authenticity, solvency or even durability. Let's call it "Firm-rating". Main aim of this thesis is to describe and rationalize these indexes. Anyway, at the close, I would like to describe system of counting such an index and I will try to find a way how to...
Keywords:
company; company valuation; financial indicators; nonfinancial indicators; rating; finanční ukazatele; firma; hodnocení firem; nefinanční ukazatele; rating
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/50199