Název:
VYUŽITÍ VÝPOČETNÍ TECHNIKY PŘI VÝUCE DĚTÍ SE SLUCHOVÝM POSTIŽENÍM
Překlad názvu:
THE USE OF COMPUTER TECHNOLOGY IN THE TEACHING OF CHILDREN WITH A HEARING HANDICAP
Autoři:
SOŠKOVÁ, Lucie Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2008
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Sluch společně s řečí tvoří základní prostředek dorozumívání mezi lidmi. Ztráta sluchu znamená narušení komunikace, ale i orientace v prostoru, koordinace pohybu, snižuje se pocit bezpečnosti a sebejistoty. Počítač převádí zvukové podněty na vizuální. Toho se dá využít u neslyšících při výuce řeči a rozvíjení slovní zásoby. Ve vzdělávání neslyšících a nedoslýchavých dětí hrají počítače stále větší a významnější roli. Při výuce lze většinou využít programů, které byly napsány pro výuku dětí slyšících. Existují však i programy psané speciálně pro neslyšící děti. Cílem této bakalářské práce je popsat druhy činností sluchově postižených dětí s počítačem.Stanovené hypotézy: H1: Výpočetní technika zčásti překlenuje jazykové bariéry v komunikaci s okolím u dětí s postižením sluchu. H2: Internet usnadňuje vzájemnou komunikaci dětí se sluchovým postižením.V této práci jsem použila kvantitativního výzkumu. Jako metodu jsem použila dotazování, techniku formou dotazníků. Dotazníky byly určeny pro děti ze speciálních škol pro sluchově postižené a pro učitele, kteří vyučují v těchto školách. Z navrácených dotazníků lze stanovit potvrzení obou hypotéz. Podle výsledků využívají děti počítač ve výuce v 84 %. Doma má počítač 83 % dětí.Výsledky vyplývající z této práce bude možno využít v rámci organizace edukace osob se sluchovým postižením. Hearing together with speech are the basic means of communication between people. The loss of hearing means disruption of communication as well as orientation in space and movement coordination; the sense of security and self-assurance is lowered. A computer transforms sound data to visual data. This can be used during teaching of speech and vocabulary development. Computers play an ever greater and more important role in the education of the deaf. Programs created for teaching hearing children can be often used for teaching of the deaf. Programs created especially for deaf children also exist. The aim to this bachelor work is to describe the types of activities children with a hearing handicap do with the computer. Stated hypotheses: H1: Computer technology partly bridges the language barriers in communication of children with a hearing handicap. H2: The internet makes communication between children with a hearing handicap easier. I used quantitative research in this work. I chose the method of asking questions; the technique of a questionnaire. The questionnaires were given to children from special schools for children with a hearing handicap and to teachers who teach at these schools. On the basis of the returned questionnaires it can be stated that both hypotheses were proven. According to the research results, 84% of children use a computer for learning. 83% of children have a computer at home. The results of this work can be used within the framework of the structure of education of people with a hearing handicap.
Klíčová slova:
dítě se sluchovou vadou; výpočetní technika; výuka; children with a hearing handicap; computer technology; teaching Citace: SOŠKOVÁ, Lucie. VYUŽITÍ VÝPOČETNÍ TECHNIKY PŘI VÝUCE DĚTÍ SE SLUCHOVÝM POSTIŽENÍM. České Budějovice, 2008. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/10104