Original title:
Bulvární tisk jako nový mediální fenomén v postkomunistických zemích
Translated title:
Tabloid as a new medial phenomenom in postcomunist countries
Authors:
Balatková, Tereza ; Köpplová, Barbara (advisor) ; Jirák, Jan (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2011
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] (abstrakt) Diplomová práce "Bulvární tisk jako nový mediální fenomén v postkomunistických zemích" hodnotí situaci bulvárních deníků v porovnání se seriózními deníky na trhu v České republice a v Polsku, jakožto v zemích bývalého východního bloku. Diplomová práce primárně zkoumá historické a společenské předpoklady pro vznik bulvárního tisku obecně v zemích středovýchodní Evropy a Polsko a Českou republiku si pak vybírá za dva příklady vhodné k podrobnějšímu studiu problematiky. Diplomová práce si nejprve stanovuje teoretické předpoklady a definice, aby je pak následně v analytické části ověřila na konkrétních veřejně dostupných datech. První část vždy za každou zemi popisuje situaci ze společenského a historického hlediska, hledá souvislosti s historickým vývojem té dané země a zároveň návaznosti na vývoj po roce 1990, po pádu komunistického režimu v obou zemích. Druhá část je vždy analytická. Shrnuje dostupná data za obě země. Zaměřuje se především na data nákladu a tisku, a to i za jednotlivé regiony. Do této analytické části je také zahrnuta grafická a krátká obsahová analýzu nejvýznamnějších bulvárních deníků v té dané zemi. Diplomová práce tak nabízí ucelený komplex informací, vycházející jak z historického a společenského zázemí obou zemí, tak z analýzy aktuálních dat.Diploma thesis "Tabloid media as a new media phenomenon in post communist countries" deals with the tabloid media in comparison with serious media in post communist countries (examples: Poland and Czech Republic). My diploma thesis looks to the tabloid media as a new phenomenon which appeared in this area after the fall of communism. Diploma thesis searches for a historical and social background of the tabloid media with special regard to the middle European region. I chose Czech Republic and Poland as a examples of this region on which I can demonstrate how tabloid media born and developed and how is their situation on the print media market in both countries. First part of every country chapter starts with the historical and social background, which goes from early 18th century until these days. Second part is analytical. This part analysis data of readership and circulation in both countries to find out how is the real position nowadays of main tabloid media on the print media market in both countries. Diploma thesis also offers short content analysis of main tabloid media in Poland and Czech Republic and short graphic analysis of this tabloid media. Everything together putts a complex look to the development and nowadays position of the tabloid media in post communist countries Czech Republic...
Keywords:
Axel Springer; Blesk; Czech tabloid; Fakt; polish tabloid; Ringier; Tabloid; tabloid media; Axel Springer; Blesk; bulvární média; Bulvární tisk; Fakt; polský bulvární tisk; Ringier; český bulvární tisk
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/33204