Název:
Výuka etiky u předškolních dětí
Překlad názvu:
Teaching of pre-school children in the ethics
Autoři:
Mojžíšová, Petra ; Bravená, Noemi (vedoucí práce) ; Liguš, Ján (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2012
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] UNIVERZITA KARLOVA V PRAZE Husitská teologická fakulta Diplomová práce Výuka etiky u předškolních dětí Teaching of pre-school children in the ethics Vedoucí práce Autor práce Mgr. ThDr. Noemi Bravená, Th.D. Ing. Petra Mojžíšová Praha 2012 2 ANOTACE Diplomová práce se zabývá tématem výuky etiky u dětí předškolního věku. Nejprve podává teoretický rámec s vymezením pojmů etiky, morálky a definice předškolního období z vývojového i psychologického pohledu. Přibližuje vybrané oblasti morálního vývoje u dětí a dává je do kontextu s vzdělávacími strategiemi tradičními i současnými. V jejich srovnání pak poukazuje na rozdíly a shody v jednotlivých pojetích. Praktická část se pak věnuje konkrétnímu projektu zaměřenému na etický apel vánočního času, který byl uskutečněn v minulém roce se skupinkou předškolních dětí ve vybrané mateřské škole. Zamýšlí se nad otázkou posílení mravní a etické výchovy v soudobém vzdělávacím systému předškolní výchovy a navrhuje cílené zintenzivnění diskusí pedagogů s dětmi o vybraných etických tématech. Klíčová slova: etika, morálka, předškolní děti, vývoj, výuka, vzdělávání, projekt ANNOTATION Diploma work aims on ethics education for pre-school children. First gives theoretical frame with specification of terms as etics, morality and definition pre-school period from development a...Diploma work aims on ethics education for pre-school children. First gives theoretical frame with specification of terms as etics, morality and definition pre-school period from development a psychological perspective. Approaching selected fields of children's moral development and show it in connection with traditional and contemporary strategy of education. In comparison is showing differences and conformity in particular conceptions. Practical part apply specific project realized last year with small group of pre- school children in selected kindergarten/nursery school. Work think about question of strengthening moral and ethics education in contemporary education system of pre-school teaching and suggest targeted intensification of discussion between teachers and children on chosen ethical topics.
Klíčová slova:
etika; morálka; projekt; předškolní děti; vzdělávání; výuka; vývoj; development; education; ethics; morality; pre-school children; project; teaching