Original title:
Ověření individuálního přístupu při relaxaci u dětí s ADHD
Translated title:
Verification of an individual approach to children with ADHD
Authors:
Országová, Hana ; Flemrová, Miroslava (advisor) ; Vařeková, Jitka (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2010
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Název: Ověření individuálního přístupu k dětem s ADHD Cíle: Hlavním cílem této práce je zjistit, zda individuální, pravidelný, pohybově relaxační program bude mít pozitivní vliv na děti ve věku 9 - 14 let trpící syndromem ADHD. Metody: Pro výzkum byly vybrány děti s diagnózou ADHD. Diagnóza byla stanovena jak lékařem, tak školním psychologem. Děti byly hodnoceny dle dvou psychologických testů - Trail Making Test a test Číselný čtverec. Dále byli dotazováni pedagogové a rodiče, přičemž byla použita Mezinárodní klasifikace nemocí . Po vyšetření byla pravidelně dvakrát v týdnu prováděná relaxační cvičení a hry a to po dobu sedmi měsíců a ne déle, než 30 minut. Po uplynutí sedmi měsíců byla provedena stejná diagnostika a sepsána případová studie. Výsledky: Z testů vyplynulo, že uvedená relaxační cvičení nezlepšila projevy hyperaktivity, impulsivity ani nepozornosti. Přesto dle mého názoru měla na děti pozitivní vliv . Klíčová slova: Hyperkinetický syndrom, ADHD, relaxační cvičení, impulsivita, nepozornost, hyperaktivita.Title: Verification of an individual approach to children with ADHD Objectives: The main objective of this work is to determine whether an individual regular, physical wellness program will have a positive impact on children aged 9-14 years suffering from behavioral problems. Methods: Children diagnosed with ADHD were selected for research. The diagnosis was made both a physician and school psychologist. Children were evaluated by two psychological tests - Trail Making test, and Numeric test square. Teachers and parents were also interviewed, whereas the International Classification of Diseases was used. After the examination there were regularly carried out twice a week, relaxation exercises and games for a period of seven months and not longer than 30 minutes. After a period of seven months, there was made the same diagnosis, and case studies drawn. Results: The tests showed that the relaxation exercises did not improve the symptoms of hyperactivity, impulsivity, or inattention. Yet, in my opinion, they had a positive impact on children. Keywords: Hyperkinetic syndrome, ADHD, relaxation exercises, impulsivity, inattention, hyperactivity.
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/34066