Original title:
Fyziologie rostlin ve výuce botaniky na základních školách
Translated title:
Physiology of Plants in Elementary School Botany
Authors:
Sochorová, Markéta ; Skýbová, Jana (advisor) ; Hrouda, Lubomír (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2011
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce na téma "Fyziologie rostlin ve výuce botaniky na ZŠ" se skládá z teoretické a praktické části. Teoretická část je zaměřena na didaktické analýze současně používaných učebnic a zakotvení tématu v platných kurikulárních dokumentech. Součástí je také výzkumná část, ve které zjišťuji možnosti materiálně názorných pomůcek používaných při výuce přírodopisu. Praktická část tyto poznatky využívá a na jejich základě bylo vytvořeno interaktivní CD, které obsahuje pracovní listy věnující se hlavním okruhům fyziologie rostlin. Pracovní listy mají formu textovou - výukovou, doplňkovou a praktickou, která obsahuje vhodné pokusy. Jsou doplněny metodickými poznámkami pro vyučující. Kompletní verze je na přiloženém CD. klíčová slova: fyziologie rostlin, didaktická analýza učebnic, pracovní list, náměty k pokusům, videomateriálThis thesis on the topic "Physiology of Plants in Elementary School Botany" consists of theoretical and practical part. The theoretical part focuses on a didactical analysis of the textbooks currently in use and integration of this topic in the valid curricular documentation. It also includes a research part, in which the possibilities of material visual aids used in science teaching are identified. The practical part makes use of these observations. A interactive CD, which includes worksheets on the main areas of plant physiology, has been created based on these observations. The worksheets are in educational text form, include gap-filling activities, and practical - with appropriate experiments. To these, methodology notes for teacher are supplied. The complete version is on the attached CD. Keywords: plant physiology, textbook didactical analysis, worksheet, experiment suggestions, video-material
Keywords:
experiment suggestions; plant physiology; textbook didactical analysis; video-material; worksheet; didaktická analýza učebnic; fyziologie rostlin; náměty k pokusům; pracovní list; videomateriál
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/33007