Original title:
Rozdíly ve výuce lyžování smykových a carvingových oblouků
Translated title:
The differecces in teaching skiing sliding and carving turns
Authors:
Kožíšková, Lucie ; Hronzová, Marie (advisor) ; Jahodová, Gabriela (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2013
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se věnuje problematice rozdílů mezi dvěma lyžařskými technikami při výuce dětí do 15 let. Jedná se o techniky smykovou a carving. V teoretické části se věnujeme vymezení základních rozdílů mezi zkoumanými technikami a v praktické části tyto rozdíly ověřujeme. Praktická část se věnuje přípravě, realizaci a hodnocení dvou experimentů. V prvním experimentu byly vybrány děti a rozděleny do čtyř skupin podle věku a techniky, na kterou se zaměřily. Experiment se odehrával v lyžařské škole SKI klubu Telnice. Porovnávali jsme parametry jako rychlost výuky, úspěšnost projetí stanovené tratě a rychlost projetí tratě. Stejné parametry jsme hodnotili i u druhého experimentu, který byl zaměřený na žáky 2. stupně základní školy Povrly. Nakonec jsme porovnávali oba experimenty, výsledky druhého experimentu měly potvrdit výsledky prvního experimentu.This thesis deals with the issue of differences between the two techniques in the teaching of children under 15 years. There are sliding and carving techniques. In the theoretical part we are defining the basic differences between both techniques and practical part, we are evaluating these differences. The practical part is devoted to the preparation, implementation and evaluation of two experiments. In the first experiment children were classified into four groups according to the age and the skiing technique. The experiment took place at the ski school called Ski Club Telnice. We compared parameters such as speed of learning, the success of passing the specified routes and speed of passing tracks. The same parameters were evaluated also in the second experiment, which was aimed at pupils of the 2nd grade of elementary school in Povrly. Finally, we compared both experiments, the results of the second experiment should confirm the results of the first experiment.
Keywords:
carving; shear technique; ski lessons; ski school; skiing of children; carving; lyžařská škola; lyžařský kurz; lyžování dětí; smyková technika
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/52578