Original title:
Interakce mezi sestrami a dobrovolníky v nemocnici
Translated title:
Interaction between nurses and volunteers at hospital
Authors:
LHOTSKÁ, Martina Document type: Bachelor's theses
Year:
2008
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Dobrovolnictví v pravém slova smyslu se v České republice rozvíjí až po roce 1989. Proniká i do nemocnic, kam dobrovolníci dochází za klienty a pomáhají jim trávit často dlouhé dny hospitalizace. Hlavním cílem ošetřujícího personálu je naplnění všech biologických, psychických, sociálních a spirituálních potřeb klientů a právě dobrovolníci jim jsou v této snaze nemalou měrou nápomocni. Práce byla zaměřena na interakci mezi sestrami a dobrovolníky v nemocnici. Teoretická část se zabývá historií dobrovolnictví, dále pak všemi kroky, jež musí dobrovolník absolvovat, než se octne u lůžka klienta v nemocnici a v neposlední řadě také uspokojováním potřeb klientů. Část praktická je věnována kvantitativnímu výzkumu. Cílem bylo zjistit spokojenost sester s prací dobrovolníků v nemocnici. Druhý cíl byl zaměřen na dobrovolníky. Zajímalo nás, jak jsou dobrovolníci spokojeni s reakcí sester na jejich aktivity v nemocnici. K získávání dat byly sestaveny dotazníky pro sestry i dobrovolníky. Výzkum probíhal v lednu a únoru roku 2008. Byl prováděn na šesti ošetřovacích jednotkách ve čtyřech nemocnicích Jihočeského kraje a kraje Vysočina. Z výzkumu vyplynulo, že sestry jsou převážně s prací dobrovolníků spokojeny. Přesto se našlo několik negativních reakcí, které mohou souviset s neinformovaností sester o dobrovolnících. Výzkum mezi dobrovolníky ukázal, že pociťují od sester za svou činnost uznání. Jistě by se však v této oblasti dalo ještě leccos zlepšovat k všeobecné spokojenosti. Výzkum je doplněn o rozhovor s kontaktní osobou pro dobrovolníky na oddělení v nemocnici, kde výsledky vzájemné spokojenosti dopadly nejlépe. Uvádí možná úskalí, která zavádění programu do nemocnice provází. Radí, jak předejít zbytečným nedorozuměním mezi personálem a dobrovolníky a hlavně jak opravdu dobré dobrovolníky udržet a neodradit od jejich úsilí. Výsledky výzkumu si vyžádala nemocnice v Pelhřimově a Jihlavě. Dále budou poskytnuty všem zájemcům, kteří by chtěli program {\clqq}Dobrovolníci v nemocnici`` uvést ve své nemocnici do praxe a mají zájem o informace ze zařízení, kde již mají s dobrovolníky jistou zkušenost. Volunteering has not started to develop in the Czech Republic until 1989. It has reached also hospitals where volunteers come to see hospitalized patients to cheer them up and to assist at the daily routine. The main role of medical staff is to meet all patients´ needs {--} biological, emotional, social and spiritual ones. It is volunteers who help a lot in fulfilling this duty. The thesis is focused on the cooperation between staff nurses and volunteers in hospital.The theoretical part of the thesis deals with the history of volunteering, all the steps of the procedures leading to competence of treating patients. In the practical part the quantitative research is used. The first objective was to examine attitudes of staff nurses towards volunteers, i. e.if staff nurses consider volunteers´assistance to be of great benefit to patients. The second objective was to learn how volunteers assess staff nurses´ attitudes to their activities in hospital. To gather data questionnaires for staff nurses as well as volunteers were made up. The research was conducted in January and February 2008 in six nursing units in four hospitals in the regions of South Bohemia and Vysocina. According to the results of the research staff nurses largely appreciate volunteers´ assistance. Despite of that fact there were several averse responses on the part of staff nurses that may be the result of lack of information available. According to the feeling of volunteers themselves their concern in nursing is highly appreciated by most staff nurses. Of course, there is a lot to improve to achieve general satisfaction in this area. The research also includes an interview with a contact person between the two groups involved in the care for patients. The contact person´s view of the cooperation between staff nurses and volunteers is favourable. But there are still some difficulties in introducing the volunteer program into hospitals. The contact person is competent to give advice how to prevent possible misunderstandings between the medical staff and volunteers and mainly how not to discourage devoted volunteers from their service. The results of my research were requested by hospitals in Pelhrimov and Jihlava. They may be also provided to any health care facility interested in introducing the program called Volunteers in hospital into practice. This may help them to get valuable information from health care facilities experienced in volunteering.
Keywords:
holistics; need; nurse; supervision; volunteer; volunteering; dobrovolnictví; dobrovolník; holismus; potřeba; sestra; supervize Citation: LHOTSKÁ, Martina. Interakce mezi sestrami a dobrovolníky v nemocnici. České Budějovice, 2008. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/10993