Original title:
Flirt mezi žákyní a učitelem na základní škole
Translated title:
Flirtation between girls and male teachers at grammar school
Authors:
Votřelová, Lenka ; Smetáčková, Irena (advisor) ; Duplinský, Josef (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2010
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] V práci se mi podařilo zmapovat postoje k flirtu ve škole u mužské části pedagogického sboru jedné pražské základní školy. Postoje k chování, které by mohlo být označeno za tlirt, jsou různé. Vycházejí z hodnotové orientace a zkušeností jednotlivých učitelů. Na základč toho mají jednotliví aktéři sklon reagovat a hodnotit situace odlišně. V podstatě je možné jejich postoje rozdělit do dvou skupin. Jedni považují flirt ve škole za zcela nepřijatelný, za chování, které ve škole nemá místo, a podle toho také dále uvažují o případném řešení. Je to podle nich něco, co se nesmí, pokud se přesto vyskytne, je lépe na něj nereagovat. Možnou sexualizaci vztahu žákyně učitel popírají. Druhá skupina učitelů tlirt ze strany žákyně chápe jako nčco přirozeného pro daný věk. U těchto se potom liší způsob reakcí na takové chování. Někteří reagují s humorem, situaci zlehčují; jiní se striktně vymezují a snaží sc udržet si hranice a vysokou míru profesionality. To znamená, žc na rozdíl od první skupiny před takovým chováním "nezavírají oči", ale vědomě se snaží dát žákyni najevo svůj nesouhlas, snaží se její chování korigovat. Pro většinu mnou dotazovaných mužů je to téma aktuální a vzbudilo u nich opravdový zájem. Mnozí se k nčmu dosud ještě vracejí, mají tendenci se ujišťovat, žc reagují správně a hovořit se mnou o tom. Z...The goal of the work is to gain an overview of attitudes of male teacher to the behaviour of schoolgirls, in which there appears the flirt element. I think that in the area of school relationship (but also elsewhere) there exists very slight border between the "appropriate", "adequate", "inadequate" and "inappropriate" behaviour. I am interested in the slight border from the point of view of a pedagogue. Because I am dealing with the relationship between a teacher and a pupil (especially relationships between a male teacher and a schoolgirl), 1 would like to focus on the both persons involved in the interaction of this relationship. I am interested in the type of circumstances influencing the pedagogical relationship, what could be "a risk" for the both groups individually, or if the essential circumstances meet. In the theoretical part I am dealing with the themes "pupil", "teacher" and the pedagogical relationship between them. Considering the goal of the work it is not possible to omit the theme of sexual abuse, which may be a result of a flirt of intimate relationship between a teacher and a pupil. There is a risk, which changes an innocent flirt into something banned, inappropriate. The teacher uses this way his power and authority, although there does not have to be the bad intention and the effort to...
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/23517