Název:
Vnímání zpravodajských hodnot mezi novinářkami a pracovnicemi public relations
Překlad názvu:
Perception of newsworthiness values amongfemale journalists and female public relations officers
Autoři:
Záveská, Dominika ; Vochocová, Lenka (vedoucí práce) ; Hejlová, Denisa (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2011
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Práce se zabývá vztahem genderu a zpravodajských hodnot. Shromažďuje teoretické podklady k analýze a pomocí kvalitativních a kvantitativních metod se snaží prozkoumat vnímání zpravodajských hodnot a procesu výběru zpráv mezi novinářkami a pracovnicemi public relations. Zjišťuje, zda mezi nimi existují nějaké rozdíly a jaké rozdíly to jsou a co je jejich příčinou. Některé výzkumníci či výzkumnice předpokládají rozdíly v hodnotovém sytému těchto žen - ženy pracující ve zpravodajství mají údajně více maskulinní perspektivu a vlastnosti, jež jsou přisuzovány spíše mužům (ať už jako výsledek socializace do profese, či jako osobní charakteristiku). První část výzkumu se skládá z dotazníkového šetření, které zjišťuje některé demografické a profesní charakteristiky a také hodnocení zpravodajských hodnot a témat. Kvantitativní analýza výsledků naznačila určité mírné rozdíly v charakteristikách i hodnocení kritérií a témat. Některé rozdíly by bylo možné chápat jako potvrzení výše zmíněného předpokladu. Jiné lze přisoudit odlišné povaze obou profesí. Dalším zjištěním je, že skupina public relations je v názorech a hodnoceních rozmanitější. Druhá část výzkumu, kvalitativní analýza hloubkových rozhovorů, naznačila, že z hlediska zpravodajských kritérií je význam genderu vnímám různě. Intenzita genderové...Diploma thesis 'The Perception of News Values among Female Journalists and Female Public Relations Workers' is concerned with the relationship between gender and news values. It compiles theoretical basis for the analysis. Using qualitative and quantitative methods aims to examine the perception of news values and the process of news selection among female journalists and public relations workers. It reveals, whether there are some differences between these two groups, what kind of differences it is, and what the reasons that underlie them are. Some researchers assume that there are differences in the personal value system of these women - female news workers are considered to have a more masculine perspective and qualities tied mostly with men (maybe as a result of professional socialization, or as personal characteristics). The first part of research contains of a questionnaire survey, which examines some demographic and professional characteristics, as well as the evaluation of news values and topics. The quantitative analysis of its results indicates some mild differences in characteristics and in the evaluation as well. Some differences could be understood as approval to the above mentioned assumption. Other could be linked to different nature of both professions. Another finding is that...
Klíčová slova:
feministická kritika médií; gender; identita genderu; organizační a profesní identita; zpravodajské hodnoty; feminist media critique; gender; gender identity; news values; organizational and professional identity