Název:
Obsah vytvářený uživatelem a jeho využití ve zpravodajských médiích
Překlad názvu:
x
Autoři:
Šesták, Martin ; Švelch, Jaroslav (vedoucí práce) ; Osvaldová, Barbora (oponent) Typ dokumentu: Rigorózní práce
Rok:
2011
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Obsah vytvářený uživatelem a jeho využití ve zpravodajských médiích Abstrakt Rigorózní práce se zabývá rostoucí aktivitou uživatelů internetu, kteří ve stále větší míře vytvářejí, publikují a šíří vlastní obsahy. Velká část těchto obsahů má podobu zpravodajství, a zasahuje tak do oblasti dříve vyhrazené tradičním mediálním organizacím, které se s nově nastalou situací musejí vyrovnat. Teoretická část práce popisuje rozvoj síťových médií a zasazuje aktivní participaci uživatelů do mediálního diskurzu i historického kontextu. Zároveň představuje podoby obsahů vytvářených uživateli, definuje jejich charakteristiky a analyzuje tyto uživatele, kteří se v éře tzv. Webu 2.0 stávají prosumenty či produživateli. Zvlášť se věnuje využití obsahů generovaných uživateli ve zpravodajských médiích a fenoménu občanské žurnalistiky. Praktická část rigorózní práce analyzuje využití obsahu vytvářeného uživateli na příkladech předních světových zpravodajských médií, jako jsou iReport CNN, uReport Fox News, Have Your Say BBC či France 24. Nabízí jejich srovnání s českými zpravodajskými médii v čele s Českou televizí a zpravodajským kanálem ČT24 a předními českými zpravodajskými weby. V teoretické i praktické části je důraz kladen na internetové a televizní zpravodajství.User-generated content and its use in digital news media Abstract This thesis deals with increasing activity of Internet users who intensively create, publish and spread their own content. Huge part of this content is related to news and interferes in the traditional field of mass media organizations, which have to put up with newly established situation. The theoretical part of text describes the development of network media and strives for ground active user participation into media discourse and historical context. Therewithal, this part introduces kinds of user-created contents, defines their characteristics and analyzes these users who are called "prosumers" or "produsers" in the Web 2.0 era. The attention is also focused on user-generated content used by news websites and citizen journalism. The second part analyzes how the foremost world news media use and benefit from user-generated content. Examined media are iReport CNN, uReport Fox News, Have Your Say BBC and France 24. The text also analyzes Czech news media, especially ČT24 news channel and main Czech news websites and offers comparison with world media. Both parts of the thesis focus on web and television news service.
Klíčová slova:
aktivita uživatele; internet; nová média; obsah vytvářený uživatelem; občanská žurnalistika; zpravodajství; citizen journalism; Internet; new media; news; user activity; user-generated content