Original title:
Malba jako fyzická, gestická akce. Gesto a prostorově hmotné prožívání reality v krajinomalbě
Translated title:
Painting as a physical, gestical action. Gesture and physical space experience of reality in the landscape
Authors:
Lešková, Kristýna ; Hůla, Zdenek (advisor) ; Velíšek, Martin (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2012
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Lešková, K.: Malba jako fyzická, gestická akce - Gesto a prostorově hmotné prožívání reality v krajinomalbě. [Diplomová práce] Praha 2012 - Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, katedra výtvarné výchovy, 84 stran. Práce má za úkol přiblížit vybrané momenty v historii malby, které spojuje gestický prvek a fyzická a gestická akce. Toto zadání je převážně ohraničeno tématem krajinomalby. Součástí je filozofická úvaha o podstatě obrazu jakožto fyzickém objektu. Na základě nových zjištění propojených s reflexí vlastní tvorby, vznikl soubor výtvarných prací s důrazem kladeným na gestické vyjádření. Propojení získaných vědomostí a vlastní výtvarně-tvůrčí zkušenosti vedlo k vytvoření didaktické výtvarné řady úkolů vhodných pro výuku žáků základních škol, ze kterého je patrná snaha o rozvoj tvořivého myšlení a vedení ke gestu a akci při tvorbě. Velký důraz je kladen na motivační proces. Část úkolů je ověřena praxí na základní škole. Celá práce je průběžně doplněna obrazovou dokumentací.Lešková, K.: Painting as a physical, gestical action - Gesture and physical space experience of reality in the landscape. [MA thesis] Prague 2012 - Charles University in Prague, Faculty of Education, Departement of Art Education, 84 pages. This work seeks to bring selected moments in the history of painting, which combines the gestural element and the physical and gestural actions. This award is largely bordered by landscape theme. Part is a philosophical reflection about the nature of painting as a physical object. Based on new findings related to the reflection of own artistic creation, author created a set of artworks with an emphasis on gestural expression. Linking acquired knowledge and creative experience led to the creation of didactic art range of tasks suitable for teaching elementary school pupils from which consist effort to achieve creative thinking and developing the gesture and action at work. Great emphasis is placed on the motivational process. Part of the task is verified by experience in elementary school. The whole work is regularly supplemented by the visual documentation.
Keywords:
children's creative expression; didactic series; expression; gesture; landscape; motivation; the physical; didaktická řada; dětský výtvarný projev; fyzično; gesto; krajinomalba; motivace; výraz
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/46491