Název:
Srovnávací analýza Moravských dvojzpěvů Antonína Dvořáka, op. 32 v provedení vybraných českých sborů
Překlad názvu:
Interpretation of Moravian Duets op. 32 by Antonín Dvořák in the Selected Czech Choirs
Autoři:
Mundilová, Anna ; Veverková, Jana (vedoucí práce) ; Volavá, Iva (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2014
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce je zaměřena na Moravské dvojzpěvy Antonína Dvořáka op. 32. První část práce velmi krátce pojednává o vzniku dvojzpěvů a jejich jedinečnosti, výjimečnosti a důvodu významného postavení těchto skladeb mezi ostatními díly sborové literatury. Druhá část je zaměřena na porovnání současného notového vydání Moravských dvojzpěvů op. 32 a autografu Antonína Dvořáka. Toto porovnání vzniklo na základě několika návštěv autorky Muzea české hudby, kde se originální rukopis nachází. Největší část práce tvoří srovnávací analýza nahrávek Moravských dvojzpěvů op. 32 v podání vybraných sborů. Nahrávky byly analyzovány jak z hlediska hlasového, tak z hlediska interpretačního. Zároveň bylo přihlíženo k přesnosti dodržení notového záznamu. Sbory byly vybrány tak, aby bylo zastoupeno co nejširší spektrum sborových těles. Za dětský amatérský sbor je to sbor Jitro, za poloprofesionální dětský pěvecký sbor Bambini di Praga. Za sbory ženské je analyzována nahrávka komorního sboru Charmone. Sbory smíšené, přesněji jejich ženské složky, jsou zastoupeny sbory: Kühnův smíšený sbor a Pražští Pěvci. Nahrávky vznikaly v letech 1986 - 2005. Všechna porovnání byla prováděna na stejném přehrávači, za použití stejných reproduktorů. Šestá kapitola se věnuje podrobné analýze jednotlivých dvojzpěvů z hlediska...This diploma thesis deals with Moravian Duets op. 32 written by Antonín Dvořák. Including comparsion of manuscript and contemporary edition of notation and comprehensive chapter which analyse recordings of this piece. Recordings are from different types of choirs. They are represented by children's choirs, women choirs and by female component of mixed choirs. Next chapters focus on analysis of each duet from perspective of interpretation, draw attention to difficult parts and gives recommendations for the interpretation. The analysis is mainly focused on the difficulty of interpretation in terms of vocal technique. The final chapter describes vocal exercises and recommendations for easier practicing and more convincing interpretation of this piece.
Klíčová slova:
Antonín Dvořák; autograf; Moravské dvojzpěvy op. 32. Hlasová technika; nahrávky; srovnání; Antonin Dvorak; comparsion; Moravian Duets op. 32; recommendations for the interpretation