Original title:
Michal Polák, kališnický mučedník doby jagellonské
Translated title:
Michal Polak, utraquist martyr of the jagiellon era
Authors:
Podzimková, Dina ; Čornej, Petr (advisor) ; Zilynskyj, Bohdan (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2011
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] 1) Michala Poláka lze považovat za kališnického světce. Toto mimořádné postavení mu přísluší jednak pro způsob, jakým je jeho život zachycen ve Slanově vyprávění, zadruhé pak proto, že mu kališnická obec dlouhodobě prokazovala úctu, která světci náleží. Jejím vyjádřením jsou písně k Michalově poctě, jež vznikaly v rozmezí od jeho skonu do konce 16. století. Dalšími výrazy této úcty jsou pak kázání Sermo de martyribus Bohemis, jež Michala staví dokonce po bok Jana Husa a Jeronýma Pražského, již zmíněné sepsání Václava Slany a zápisky v některých pozdějších redakcích Letopisů, které detailně popisují Michalovo umučení. Toto postavení původem polskému kazateli zajišťuje zvláštní místo v myslích utrakvistických věřících, díky němuž měl Michalův odkaz zásadní vliv i po jeho smrti. Nejpatrněji se jeho umučení odrazilo v událostech roku 1483, jejichž představitelé se k Michalově osobě odvolávají jako k morální záštitě svého činu. Vzhledem k patrné úctě, již k němu chovali i příslušníci jednoty bratrské, se dá soudit, že Michal působil jako jakýsi jednotící prvek pro všechny reformní křesťanské směry v zemích Koruny české. Jako takovému tak lze jemu a okolnostem jeho smrti připsat jistý podíl na stmelení "neřímské" náboženské scény v Čechách, které vyvrcholilo v přijetí České konfese. 2) Slanovo sepsání je...1) Michal Polák can be considered an utraquist martyr. His exceptional position is based on how he is depicted in Slana's narrative and on the respect paid to him by the utraquist community on a regular basis. This reverence concentrates in songs created during the time from his death to the end of the XVI. century. The respect is also shown in the aforementioned narrative of Václav Slana, in the more detailed notes in some of the later editions of Staré letopisy české and in the sermon Sermo de martyribus Bohemis. It's text puts Michal even side by side with Jan Hus and Jeroným Pražský. Thanks to his special position the originally polish preacher got a specific place in the utraquist congregation and his legacy remained influential even after his death. This can be proved by the Prague events of 1483 whose representatives took Michal as a moral patronage of their doings. As there can be found a corroboration of respect to Michal Polák even in the congregation of jednota bratrská, I suppose we can say, that Michal played a role of a kind of unifying element of all reform christian movements in the Czech crown lands. As such he could (in person and by the circumstances of his death) participate on the convergency of the Rome-opposing religous scene in Bohemia, that culminated in the adoption of the...
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/33011