Original title:
Fotografie v médiích a jejich vliv na vnímání objektivní reality
Translated title:
Photography in media and its impact on perception of objective reality
Authors:
Šeflová, Tereza ; Láb, Filip (advisor) ; Dvořák, Tomáš (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2014
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato diplomová práce popisuje, jakým způsobem může fotožurnalistika působit na publikum a jak je možné pomocí fotografií ovlivňovat představy příjemců o světě kolem nás. Práce je rozdělená na teoretickou a praktickou část. Teoretická část je sestavena na základě dostupné české a zahraniční literatury a v úvodu představuje, co to je fotožurnalistika a jaká je její role v médiích. Součástí úvodní kapitoly je i diskuze nad etikou ve fotožurnalistice. Dále je představen proces, jakým způsobem příjemce vnímá obrazové sdělení. Jednou ze zásadních částí této práce je shrnutí toho, jak odborníci z oblasti fotografie a médií nahlíží na možnosti ovlivňování publika pomocí fotografií v médiích. Vysvětleny jsou pojmy jako visual agenda setting nebo visual gatekeeping. Jsou popsány způsoby, kterými média nejčastěji manipulují s příjemcem a je nastíněna také otázka objektivity ve fotožurnalistice. Závěr teoretické části se věnuje relativně populárnímu tématu digitálního upravování fotografií v médiích. Praktická část této diplomové práce zahrnuje kvalitativní výzkum uskutečněný formou experimentu spojeného s hloubkovými rozhovory, který zjišťuje, jakým způsobem mohou fotografie, které jsou součástí tištěných zpráv, ovlivňovat interpretaci událostí, jichž se dané zprávy týkají.This diploma thesis describes the way by which can photojournalism operate with the audience and how it is possible to influence a view of recipients about the world around us by photography. The thesis is devided into theoretical and practical part. The theoretical part is based on accessibility of the Czech and foreign literature and in its beginning that represents what photojournalism is and what is its role in media. A part of the opening chapter is also a discussion of ethics in the photojournalism. Furthermore, there is explanation of the process of how a recipient perceives visual communication. One of the key components of this work is a summary of how experts from the fields of photography and media see the possibility of influencing the audience with photos in the media. There are explained the concepts of the terms visual agenda setting and visual gatekeeping. The ways by which media most often manipulate a recipient are described and there is outlined also the question of objectivity in photojournalism. The end of the theoretical part is devoted to a relatively popular topic of digital photo editing in the media. The practical part of this thesis involves a qualitative research carried through in-depth interviews, which explores ways in which the photos, that are included in printed...
Keywords:
in-depth interview; manipulation; media; objective reality; photography; Photojournalism; public opinion influencing; qualitative research; visual agenda setting; visual gatekeeping; fotografie; Fotožurnalistika; hloubkový rozhovor; kvalitativní výzkum; manipulace; média; objektivní realita; ovlivňování veřejného mínění; visual agenda setting; visual gatekeeping
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/69639