Original title:
Rozvíjení sociálních kompetencí skrze interakci při výuce angličtiny
Translated title:
Developing Social Competencies through Interaction in English Lessons
Authors:
Wagnerová, Anna ; Dvořák, Bohuslav (advisor) ; Vít, Radek (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2010
Language:
eng Abstract:
[eng][cze] With the recent introduction of the Framework Education Programme into schools in the Czech Republic, a great attention is now paid to new concepts: Cross-curricular Subjects and Key Competencies. These also include training in personal and social skills, which should help the students to develop their personalities and to learn to cooperate with others. This work focuses on four related areas of Social Competencies, namely becoming acquainted with people, building positive relationships, social communication and cooperation. It aims to provide theoretical background and analyze possible ways of developing these competencies within English lessons at the second stage of basic education or lower secondary education, and also to offer sample activities. The questionnaire survey in the practical part explores the pupils' perception of Personal and Social Competencies in their current instruction, searches for their preferences and compares their viewpoint with that of the teachers.S nedávným zavedením Rámcového vzdelávacího programu do ceských škol je zároven venováno mnoho pozornosti novým konceptum: Prurezovým tématum a Klícovým kompetencím. Ty zahrnují mimo jiné i trénink osobnostních a sociálních dovedností, jenž má studentum pomoci rozvinout svou osobnost a naucit se spolupracovat s ostatními. Tato práce se zameruje na ctyri související oblasti Sociálních kompetencí, jmenovite poznávání lidí, budování pozitivních mezilidských vztahu, sociální komunikaci a spolupráci. Klade si za cíl poskytnout teoretické podklady, analyzovat možné zpusoby rozvíjení techto kompetencí pri hodinách anglického jazyka na druhém stupni základních škol a v odpovídajících rocnících víceletých gymnázií, a následne nabídnout modelové aktivity. Dotazníkové šetrení v praktické cásti zkoumá, jak vnímají Osobnostní a sociální kompetence v dosavadní výuce žáci, hledá jejich preference a srovnává jejich stanovisko s pohledem ucitelu.
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/32165