Original title:
Komparace přínosů nákupního network marketingu a spotřebních družstev pro koncové spotřebitele
Translated title:
Comparison of Final Consumer s Contributions of The Purchase Network Marketing and Consumer Cooperative
Authors:
LAVIČKA, Martin Document type: Master’s theses
Year:
2008
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Cílem diplomové práce bylo obecně analyzovat prostředí network marketingu a spotřebních družstev v ČR. Tato analýza byla doplněna porovnáním dvou konkrétních subjektů a jejich výhod a nevýhod pro koncové spotřebitele. V praktické části byla tato analýza doplněna dotazníkovým výzkumem v terénu, kdy byl dotazován minimální vzorek cca 200 spotřebitelů, před vybraným nákupním centrem. Otázky v tomto dotazníku byly zaměřeny zejména na spotřebitelskou znalost, jak spotřebního družstevnictví, tak i network marketingu, dále pak na zkušenosti spotřebitelů s těmito odvětvími, popř. zda jsou členy nějaké organizace působící ve sledovaných prostředích a častost jejich nákupů. Oba systémy, respektive subjekty, k úspěšnému fungování potřebují aktivní zapojení většího množství spotřebitelů. Každý způsob, však motivuje spotřebitele jiným způsobem, u network marketingu je to především zisk, kdežto u družstevnictví by se mělo jednat spíše o družstevní hodnoty. Ideální je kombinace obou předchozích způsobů motivace, tzn. orientace jak na jisté sociální hodnoty, tak i na zisk. U obou sledovaných subjektů však převažuje orientace spíše jen na zisk.Issue of my Master{\crq}s work inclusive of questions consumers{\crq} cooperative and network marketing. This is very interesting and actual section, because both of these levels have been hiding large potential. They can bring out compelling alternative solution in contact with final consumer. The Work is focused on general analysis of the setting of network marketing and the setting of consumers{\crq} cooperative in the Czech republic. This analysis is completed with comparison of two concrete subjects and assets for final consumers. One of the components is also question form. This question form is based on questioning of two hundreds respondents. Main aims were to find out consumers view of network marketing and consumers{\crq} cooperative, how consumers trust these systems and how often they use it for shopping. Conclusion what I got from research is that consumers{\crq} cooperative is more popular, than network marketing. Due to wrong name of network marketing. That is also why the final consumer use consumers{\crq} cooperative more often for shopping, than network marketing. Main potential of consumers{\crq} cooperative and network marketing is based on the fact, that they can get final consumers to integrate chain. In that case, the consumer is supposed to participate in the co-creation of products and services.
Keywords:
Amway; consumers{\crq} cooperative; COOP; Direct selling; final consumer; MLM; network marketing; Amway; COOP; družstevní hodnoty; družstevní principy; družstvo; multilevel marketing; network marketing; Přímý prodej; spotřební družstevnictví; síťový prodej Citation: LAVIČKA, Martin. Komparace přínosů nákupního network marketingu a spotřebních družstev pro koncové spotřebitele. České Budějovice, 2008. diplomová práce (Ing.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Ekonomická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/8844