Original title:
Středověké nástěnné malby v kostele sv. Apolináře na Novém Městě pražském
Translated title:
Medieval mural paintings in the Church of Saint Apollinaire at new city in Prague
Authors:
Skalický, Petr ; Hlaváčková, Jana Hana (advisor) ; Royt, Jan (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2009
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Kolegiátní kapitula sv. Apolináre byla roku 1364 prenesena do Prahy na Nové Meste ze Sadské u Nymburka. Dosavadní bádání zduraznovalo pro založení roli císare Karla IV. Domnívám se, že je potreba pro život kapituly spíše zduraznit roli pražských arcibiskupu. Nástenné malby v kostele nepochybne objednal nebo aspon z cásti ideove koncipoval tretí pražský arcibiskup Jan z Jenštejna. Ten patrí mezi nejvýznamnejší latinsky píšící autory stredoveku v Cechách. Skrze jeho literární tvorbu mužeme porozumet také originální ikonografii nástenných maleb v kostele. Malby ovšem nejsou ilustrací jeho literární tvorby, ale partnerem, který specifickou výtvarnou recí rozvíjí. Základní myšlenkou je jednotná církev s jedinou její hlavou Kristem. Jeho zástupcem na zemi byl sv. Petr a jeho následníci na papežském stolci. Malby jsou v jádru hluboce dogmatické. Zajímavá je i jejich výtvarná stránka. Jejich sloh vychází v jádru z tvorby malíru pracujících na hrade Karlštejne. Vedle toho ovšem malby odrážejí i dvorskou tvorbu konce 70. a pocátku 80. let 14. století. Proto je mužeme nejlépe datovat do první poloviny 80. let 14. století. Jsou dokladem tzv. prechodného slohu. Po dvorských realizacích (Karlštejn, Emauzy, katedrála) patrí k tomu nejkvalitnejšímu, co v domácí malbe vzniklo.Chapter of St. Apollinaire was transfered to Prague from Sadská next to Nymburk town in 1364. Recent knowledge was showing that Karel IV. got an important role in fundation of that. I think, that there is a more important to highlight a role of Prague archbishops there. These mural paintings where perhaps ordered by the third prague arcibishop Johannes of Jensenstein, at least he was probably participating on it. He was probably the most important medieval latin writer in Bohemia. We also can recognise the original iconography of murral paitings in the church through his literary output. These paintings are not only ilustrations of his literary output. They are even a way how to thing about it. Their main idea is an united church with only head, Jesus Christ. His represetative was St. Peter and his followers from papst throne. The style of these paintings is created by painting style of workers from Karlstein castle. They are showing court painting style from the end of seventies and beginnig of eighties of 14. century as well. That's why we can say that they where done in the first half of eighties of 14. century. They are done in interim style. These paintings are the most inportant and the best done after court paitings (Karlstein castle, Na slovanech monastery and The Catedral).
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/18980