Original title:
Aktivity před četbou, při četbě a po četbě při práci s textem ve výuce literatury na 2. stupni ZŠ
Translated title:
Activities before reading, during reading and after reading when working with text in teaching literature in grades 6-9
Authors:
Chmarová, Marcela ; Hausenblas, Ondřej (advisor) ; Klumparová, Štěpánka (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2011
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato diplomová práce se zabývá aktivitami před četbou, při četbě a po četbě textu v hodinách literární výchovy na 2. stupni základní školy. První část mapuje výsledky testování čtenářské gramotnosti českých žáků v mezinárodním srovnání PISA 2009, roviny čtenářské gramotnosti a její místo v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání, dále podstatu, smysl a příklady aktivit před čtením, při čtení a po čtení textu pro žáky. Druhá část popisuje výsledky výzkumu prováděného prostřednictvím dotazníkového šetření se zaměřením na informace, zda a jak často používají učitelé aktivity před čtením, při čtení a po dočtení textu a jejich příklady. Dále sleduje, s jakými čítankami učitelé pracují v hodinách literární výchovy, a jak aktivity k textům v těchto čítankách přispívají k rozvoji čtenářské gramotnosti žáků.This thesis deals with the before-, during- and after- reading activities when working with text in teaching literature in grades 6-9. The first part describes results from testing the critical literacy of Czech students in the PISA 2009 international comparison, as well as levels of critical literacy and its place in the Framework Education Programme for Elementary Education. The reasons for using these activities and examples of them are also discussed. In the practical part, I carried out research using questionnaires to find out if and how often teachers use these types of activities and I have provided examples of those used. Next I wanted to find out which types of readers the teachers use and how these readers contribute to a student's reading literacy development.
Keywords:
activities after reading; activities before reading; activities during reading; critical literacy; literature; reader; reading skills; the PISA 2009 international comparison; aktivity po četbě; aktivity před četbou; aktivity při četbě; literární výchova; mezinárodní šetření PISA; čtenářská gramotnost; čtenářské dovednosti; čítanka
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/31459