Original title:
Vyučovací styly učitelů anglického jazyka na ZŠ a SŠ
Translated title:
Teaching styles of lower-secondary and higher-secondary school teachers of the English language
Authors:
Harazimová, Kateřina ; Starý, Karel (advisor) ; Greger, David (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2013
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce s názvem Vyučovací styly učitelů anglického jazyka na ZŠ a SŠ se zabývá v ČR zatím relativně málo propracovaným tématem vyučovacích stylů. Pracuje s českými i zahraničními zdroji, na základě kterých tuto problematiku rozpracovává; identifikuje a blíže popisuje jednotlivé aspekty vyučovacích stylů, přístupy k jejich zkoumání, dává do kontextu vyučovací styly a s nimi související pojmy. Dále poskytuje přehled několika typologií vyučovacích stylů převzatých od zahraničních autorů. Empirická část prezentuje původní výzkum založený na kombinaci kvantitativního a kvalitativního přístupu, který se věnuje podrobnému studiu šesti vybraných vyučujících anglického jazyka a na základě jejich výpovědí identifikuje aspekty různých vyučovacích stylů. Dále práce prezentuje některé jejich názory a postoje týkající se učitelského povolání.This thesis deals primarily with teaching styles - a topic that has not been greatly discussed in Czech pedagogical literature so far. Based on both Czech and foreign sources, this paper identifies and describes in detail various aspects of teaching styles and presents several approaches to study them. Moreover, it puts the above-mentioned topic in a context of other related concepts, such as teaching method, teachers' beliefs etc. It provides an overview of several teaching styles typologies designed by mostly American authors. The empirical part introduces an original research based on both quantitative and qualitative approach. It presents a detailed study of six selected teachers of the English language and based on their responses identifies certain aspects of different teaching styles. The thesis also reveals some of their views and opinions of their profession.
Keywords:
English language teaching; teachers' beliefs; teaching method; teaching style; teaching style typologies; typologie vyučovacích stylů; učitelovo pojetí výuky; vyučovací metoda; vyučovací styl; výuka anglického jazyka
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/54517