Original title:
Česko-německé školství v Kadani s přihlédnutím k mateřskému školství
Translated title:
Czech-German education in Kadaň with consideration for the nursery education
Authors:
Štecherová, Jana ; Uhlířová, Jana (advisor) ; Opravilová, Eva (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2011
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce dokumentuje vývoj předškolního školství v Kadani od jeho vzniku ve 2. pol. 19. stol. po současnost. Cílem práce je popsat složité prosazování se české menšiny v pohraničí a dále zmapovat vznik a vývoj české školy hlavně se zaměřením na mateřskou školu. Práce je zaměřena zejména na rozvoj mateřských škol, legislativní změny, organizační podmínky a na výchovné programy v předškolním školství. Údaje pro práci jsou čerpány hlavně z dobových publikací, archivních materiálů, z dobového tisku a kronik kadaňských mateřských škol. Práce souvisle dokumentuje život všech českých mateřských škol v Kadani od roku 1945 po současnost.Graduation theses document pre-school development in Kadaň since his formation in the second half 19th century to the present. Objective of this dissertation is to describe complicated advancement of the Czech minority in Sudetenland and describe appearance and development of the Czech schools with consideration to the nursery education. Dissertation is targeted mainly to the development of the nursery, changes in legislative, organizational conditions and educational programs relating to nursery. Information for this dissertation originates mainly from period publications, archive materials and newspapers and from Kadansk's schools chronicles. Dissertation coherently documents live of all Czech schools in Kadan since 1945 to the present.
Keywords:
Czech - German relations in Sudetenland; education program; kindergarten; Metelka`s law; minority school; nursery school; pre-school institution development; dětská zahrádka; mateřská škola; menšinová škola; Metelkův zákon; vzdělávací program; vývoj předškolních institucí; česko-německé vztahy v Sudetech
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/48366