Název:
Užívání potravinových doplňků seniory
Překlad názvu:
Use of Nutrition Supplements for the Elderly
Autoři:
Tenglerová, Dana ; Kulhavá, Miluše (vedoucí práce) ; Podaná, Jana (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2014
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Primárním cílem mé práce bylo nastínit problematiku užívání potravinových doplňků seniory. Většina užívá léky předepsané lékařem, ale někteří také lépe dostupné volně prodejné potravinové doplňky. Zejména senioři, pod neustálým vlivem masivní reklamy v televizi a ostatních sdělovacích prostředcích, považují potravinové doplňky za plnohodnotné léky a mnozí jsou ochotni za tyto preparáty utratit nemalé částky ze svých příjmů. V teoretické části své práce definuji pojem senior, zabývám se rysy stárnutí a problematikou výživy této věkové skupiny. Dále se věnuji potravinovým doplňkům obecně a jejich rozlišením od léčiv. Závěr teoretické části věnuji reklamě a jejímu vlivu na seniory. Ve výzkumné části, která probíhala formou kvantitativního výzkumu realizovaného formou dotazníku šetření, zjišťuji užívání potravinových doplňků u seniorů nad 65 let věku hospitalizovaných v Nemocnici Slaný. Osloveno bylo 100 respondentů, do konečného zpracování bylo použito 95 dotazníků. Z šetření vyplývá skutečnost, že 60 % dotazovaných užívá pravidelně nebo jen občas potravinové doplňky. Dále jedním z dílčích cílů bylo zjistit ekonomické zatížení seniorů při pořizování těchto preparátů. Dle výsledků empirického šetření finanční prostředky měsíčně vynaložené seniory, kteří užívají potravinové doplňky, za toto zboží, jsou...The primary goal of my thesis was to describe the use of food supplements by seniors. Most seniors use medications prescribed by physicians and some of them also use over-the-counter food supplements that are more easily accessible. Seniors, in particular, are susceptible to considering food supplements to be as efficient as medications under the incessant influence of massive advertising on TV and other media, and many of them are willing to spend considerable amounts from their income on such preparations. In the theoretical part of my thesis, I define the term 'senior', describe the traits of ageing, and focus on the topic of nutrition in this age group. Then I focus on food supplements in general and their distinction from medications. The end of the theoretical part is focused on advertising and its impact on seniors. In the research part, which was prepared by means of a quantitative research, I examine the use of food supplements among seniors aged over 65, hospitalised at the Slaný Hospital. A total of 100 respondents were addressed, and 95 questionnaires were used at the end. The research shows that 60 % of the respondents use food supplements regularly or occasionally. One of the sub-goals of the thesis was determining the financial burden for seniors in purchasing the preparations....
Klíčová slova:
ekonomické aspekty; potravinové doplňky; reklama; senioři; výživa; advertising; economical aspects; nutrition; nutrition supplements; the elderly