Original title:
Genderové aspekty informační výchovy
Translated title:
Gender aspects within information education
Authors:
Rambousek, Vladimír ; Fialová, Irena (advisor) ; Battistová, Eva (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2009
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] NÁZEV: Genderové aspekty informační výchovy ABSTRAKT: Předmětem práce je problematika genderu a generových stereotypů ve vzdělávání. Hlavním cílem práce je přispět k rozvoji teorie informační výchovy analyzováním aspektů genderu a konceptu generově citlivé výuky v informační výchově. Dílčími úkoly práce je zmapovat postoje učitelů k problematice generově citlivé výuky v informační výchově a zjistit diference v úrovni osvojení učiva informační výchovy mezi chlapci a dívkami v kontextu s generovou problematikou. Pro naplnění cílů a úkolů práce byla vedle metod teoretických užita především explorativní metoda založená na dvojici dotazníků s on-line metodou sběru dat pro učitele a učitelky a pro studenty a studentky. KLÍČOVÁ SLOVA: gender, generové stereotypy, generově citlivá výuka, ICT gramotnost, informační výchovaTITLE: Gender aspects within information education. SUMMARY: This thesis concerns gender problems and gender stereotypes issues within education. The main aim of the thesis is to contribute to the theory of information education development by means of gender aspects and concept of gender sensitive education analysis. The sub-tasks consist in monitoring of teacher attitude towards issues in gender sensitive tutorial within information education and to find out differences at the level of educational matter acquirement between boys and girls in the context of gender problematic. For the fulfilling of aims and tasks of the thesis it was used (apart of theoretical methods) above all explorative method based on couple (for male and female teachers and male and female students) of questionnaires with on-line method of data collection. KEYWORDS: gender, gender stereotypes, gender sensitive education, ICT literacy, information education
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/25881